Selo moje malo – Propast poljoprivrede u Hrvatskoj

Donosimo tekst Gorana Đulića u kojem analizira problem domaće poljoprivrede i cjelokupne poljoprivredne politike. Autor piše o razlozima negativnih trendova u poljoprivredi, utjecaju liberalizacije tržišta na poljoprivredu te posljedicama na domaću proizvodnju i gospodarstvo u cjelini.

Novo Selo (izvor: commons.wikimedia.org).
Sudbina seljaštva i seljačko pitanje moraju se analizirati s aspekta objektivnih društvenih kretanja i zakonitosti. Seljačko pitanje rješava se industrijalizacijom zemlje. Kad broj seljačkog stanovništva padne ispod 10% od ukupnog stanovništva može se zaključiti da je seljačko pitanje uistinu riješeno. Maćehinski odnos prema seljacima, selu i poljoprivredi, kroz povijest poljoprivrede na području Hrvatske doveo je gospodarski najpotentniju granu na rub propasti. Od svih gospodarskih grana u Hrvatskoj, poljoprivreda ima najveći neiskorišteni potencijal – od žita, industrijskog bilja pa sve do mediteranskog voća i povrća. Postoji znanje, tradicija, biološka raznolikost te adekvatna klima za razvoj širokog spektra poljoprivrednih kultura u svim dijelovima zemlje.

 

Okosnicu domaće poljoprivredne proizvodnje čine obiteljska poljoprivredna gospodarstva s udjelom od 99%

Prema zadnjim podacima zavoda za statistiku u Hrvatskoj poljoprivrednu aktivnost obavlja 232.990 poljoprivrednih gospodarstava koja koriste 1,3 milijuna hektara poljoprivrednih površina s prosjekom od 5,6 hektara po gospodarstvu. Od svih tih gospodarstava, 230.750 su obiteljska poljoprivredna gospodarstva, dok je preostali dio od 2240 okarakteriziran kao poslovni subjekt. Obiteljska poljoprivredna gospodarstva u ovom trenu obrađuju 1,1 milijun hektara poljoprivrednih površina, dok poslovni subjekti obrađuju 213 tisuća. Iz najaktualnijih podataka može se zaključiti da okosnicu domaće poljoprivredne proizvodnje čine obiteljska poljoprivredna gospodarstva s udjelom od 99%, a sa ukupno korištenim površinama od 83,8%. Prosječno obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo koristi samo 4,8 hektara poljoprivrednih površina dok poslovni subjekti prosječno koriste 95 hektara.

 

Prema procjenama stručnjaka, Hrvatska s obzirom na klimatsko-zemljopisne pogodnosti može proizvoditi količine hrane dovoljne za 25 milijuna ljudi.

Početkom devedesetih, nakon odcjepljenja od Jugoslavije prelazi se na kapitalistički način proizvodnje te se procesom “tranzicije” u Hrvatskoj usvaja neoliberalna doktrina koja zagovara komadanje poljoprivrednih kombinata, tzv. „komunističkih mastodonata“ pretvorbom društvenoga u državno vlasništvo i privatizaciju. Poljoprivredni kombinati bili su društveno vlasništvo te su kao i sva ostala društvena poduzeća označeni kao nerentabilni (jer su sprječavali razvoj poljoprivredne proizvodnje i ograničavali seljake u razvoju) usprkos činjenici da su ti isti poljoprivredni kombinati u sedamdesetima bili kičma poljoprivredne proizvodnje i prerađivačke industrije te su kao grana proizvodnje ostvarivali najveći izvoz od svih proizvoda u tadašnjem gospodarstvu. Zahvaljujući politikama Vlade u devedesetima, kombinati su nestali, zemljišta su ostala zapuštena, štale prazne, infrastruktura se počela urušavati, a s vremenom, koje je sinkronizirano s ulaskom Hrvatske u Svjetsku trgovinsku organizaciju, počeo se sve više i više manifestirati deficit u robnoj razmjeni s inozemstvom. Sa sve većim uključivanjem stranog kapitala i interesnih lobija u ovu ekonomski vrlo isplativu gospodarsku granu, dolazi i sve veće podmazivanje svih političkih partija koje se vrte oko vlasti. Nakon potpisivanja predpristupnog ugovora s Europskom unijom seljake u Hrvatskoj se regulativama i zakonskim propisima prisililo na podizanje potpuno nepotrebnih gospodarskih objekata, na zaduživanje lihvarskim kamatama te na dopuštanje stranom kapitalu da diktira pravila igre koja je dovela do situacije, u kojoj ako se nastavi, za deset godina domaće poljoprivrede više neće biti. Smisao države dolazi u pitanje ako ona nije u stanju kraj tolikog potencijala, proizvoditi barem za vlastite potrebe dovoljno hrane. Dosadašnje politike i krupni kapital zaista su do krajnjih granica devastirali domaću poljoprivrednu proizvodnju.

 

Počelo je sustavom poticaja koji sam po sebi drži seljake „na lancu“. Sustavi poticaja u Hrvatskoj bazirani su na temeljima zajedničke europske agrarne politike, što je samo po sebi veliki promašaj. Poljoprivredna politika u Europskoj uniji bazirana je na zaštiti poljoprivrednog dohotka dok se kod nas traži proizvodnost, konkurentnost i tržišnost. Sustavom poticaja dolazi se samo do malverzacija, na način da svake godine dolazi do promjene iznosa koji država isplaćuje za svaku pojedinačnu kulturu, uz kašnjenje isplata i po nekoliko godina te inflatorni rast repromaterijala i inputa neophodnih za bavljenje poljoprivredom. Najbanalniji primjer je cijena pšenice iz 1998. koja je iznosila 1,10 kn/kg i prošlogodišnja cijena od 1,50 kn/kg. S tim je dovoljno usporediti cijene energenata od prije 14 godina i danas. Unutar zajedničke europske poljoprivredne politike sistem funkcioniranja je „tko jači, taj tlači“, a s njihovom mehanizacijom, troškovima i količinom domaća poljoprivredna ne može parirati. Državna kontrola nad tržištem ne postoji. Pravi primjer za to je mljekarstvo, kao najkompleksnija poljoprivredna grana: uvozi se mlijeko po nižim cijenama iz susjednih zemalja gdje su puno veće subvencije po litri mlijeka i na taj se način ruši domaća mljekarska proizvodnja. Dolazi do igre skrivača u kojoj krupni kapital uništava seljake i njihovu proizvodnju. U odnosu na rujan prošle godine proizvodnja mlijeka pala je za 12,1% no domaće potrebe namirene su uvozom.

 

Dnevno propada desetak poljoprivrednih gospodarstava

Umjesto konkretnih državnih mjera kojima bi se zaštitila domaća poljoprivreda, postoji kaos u proizvodnji, preradi, distribuciji i plaćanju. Zahvaljujući tom kaosu, dnevno propada desetak poljoprivrednih gospodarstava. U samo prvih šest mjeseci prošle godine, zbog podilaženja Vlade francuskom Lactalisu koji je vlasnik Dukata te otvorenog podupiranja ministra Jakovine novim pravilima igre u vidu cijena otkupa mlijeka, došlo je do propasti čak 2800 proizvođača mlijeka sa tridesetak tisuća grla krava. Mali i veliki proizvođači dolaze na rub propasti, dolazi do zatvaranja štala i slanja blaga na klanje. Ima li rješenja na vidiku? Nažalost, ne. Niti kratkoročno niti dugoročno. Jedini koraci ka boljitku mogu biti oni koje javnost percipira radikalnima. Izlazak iz Svjetske trgovinske organizacije i ne ulazak u Europsku uniju samo su bazični koraci, tj. temelji na kojima postoji šansa za oporavak domaće poljoprivredne i prehrambene proizvodnje. Seljaci moraju preuzeti stvar u svoje ruke. Predugo su seljačke vođe bile produžene ruke političkih partija koje su pacificirale seljake u nastojanjima da poboljšaju uvjete na selu. Država mora prvi put u povijesti stati na stranu seljaka. Urediti konkretna pravila igre. Prema procjenama stručnjaka, Hrvatska s obzirom na klimatsko-zemljopisne pogodnosti može proizvoditi količine hrane dovoljne za 25 milijuna ljudi.

 

Samoorganizacija u vidu zadruga, koje su na jugoslavenskom primjeru iz sedamdesetih godina zoran primjer uspjeha poljoprivredne proizvodnje, je pravi i jedini put ka oporavku domaće proizvodnje. I u socijalističkoj i u kapitalističkoj koncepciji poljoprivrede, osovinu domaće poljoprivrede čine mješovita obiteljska gospodarstva te kao takva, s rezultatima iza sebe i činjenicom da ona

U samo prvih šest mjeseci prošle godine, zbog podilaženja Vlade francuskom Lactalisu koji je vlasnik Dukata te otvorenog podupiranja ministra Jakovine novim pravilima igre u vidu cijena otkupa mlijeka, došlo je do propasti čak 2800 proizvođača mlijeka sa tridesetak tisuća grla krava.

čine 99% proizvodnje, moraju biti primaran fokus kao idejno rješenje. U sklopu toga, zadruge, kao gore spomenuta osovina gdje seljaci direktno odlučuju, trebaju biti pokretači. Država mora imati ulogu u pravednoj regulaciji cijene, tj. nedopuštanju monopola zabrani uvoza svakog poljoprivrednog proizvoda koji je već zastupljen na domaćem tržištu, pravednoj regulaciji zemljišnih knjiga i ubrzanju administrativnog aparata. Stavljanje u uporabu svih mogućih potencijalnih poljoprivrednih zemljišta također mora biti primaran zadatak u oživljavanju poljoprivrede. Ono što je izrazito bitno u cjelokupnom seljačkom pitanju jest da se moraju uzeti u obzir i socijalne i ekonomske varijable jer ekonomija je živo biće koje ovisi o čovjeku, u ovom slučaju seljacima, te kao takva mora uzeti u obzir sve faktore. Za razliku od grada koji progresivno i rapidno raste, i gdje se kvaliteta života poboljšava, selo stagnira ili nazaduje. Također, ograničenja na 5-6 hektara kraj toliko neobradivih površina i površina koje nisu u funkciji su u krajnju ruku smiješna. Ograničavati seljake na 5-6 hektara je u razini ograničavanja nekoga i njegove obitelji da živi u baraci umjesto u dvosobnom stanu usprkos potencijalu koji ga okružuje.

 

Ima li rješenja na vidiku?

Poljoprivreda sama po sebi daje rezultate nakon višegodišnjih ciklusa, puni i konkretni rezultati dolaze tek nakon tri do pet godina. Dugoročna, postojana i konkretna politika u gospodarskom i administrativnom smislu treba biti odmah definirana,a ne „koracima“ koji već dvadeset godina ustvari nikamo ne vode ili u najgorem slučaju, vraćaju unazad. Ako u ovom kratkom vremenu ne dođe do radikalnog zaokreta, a realnost je takva da neće, treba uzeti u obzir da će se sve potencijalne promjene i odluke donositi unutar okvira zajedničke politike EU. U razdoblju kraćem od godinu dana mogu se nažalost donijeti samo kozmetičke promjene no uz već dokazanu nesposobnost Vlade i resornog ministarstva neće se dogoditi ništa. Očigledno nikome ne smeta gubitak petnaestak proizvođača mlijeka dnevno, stvaranje nezaposlenosti u agrarnom sektoru i pojava novih socijalnih slučajeva u gospodarskoj grani gdje ustvari posao iziskuje ljude.

 

Primarni korak u ovom trenu mora biti ostvarivanje minimalnog potencijala za proizvodnju hrane esencijalne za vlastite potrebe. Također je potrebno riješiti problem administracije te problem eksproprijacije monopolista koji su u devedesetima pod sumnjivim okolnostima dobili ogromnu zemlju, i koji nemaju iste uvjete plaćanja kao obični seljaci. Najnoviji primjer takve razlike u plaćanju je ovoljetna suša – korisnici državne zemlje imaju pravo na odštetu, dok korisnici privatne zemlje, odnosno 99% seljaka kod nas, na nju nemaju pravo. Očigledno sunce ne sije za svakog isto.

 

Konkretne stvari, primjerice stati na kraj uvozničkom lobiju, pogotovo u mesnom i mliječnom sektoru, država može uraditi već sad. Stimulacija vojske nezaposlenih i radno neaktivnih u sektor gdje postoji ogroman deficit radne snage također bi trebao biti jedan od krucijalnih planova vlasti. Poticanje seljaka na zadrugarstvo, samoorganiziranje i samoodlučivanje, funkcioniranje sustava kooperanata, prehrambenih proizvodnih pogona i samoupravljanje vlastitom poljoprivrednom proizvodnjom, bez utjecaja političkih i financijskih faktora u smjeru stvaranja mikrotržišta na razini lokalnih zajednica, koje bi u kooperativi s većim domaćim prehrambenim industrijama činile ekonomsku mrežu sa zajedničkim interesima i ciljevima, neki su od načina pokušaja funkcioniranja tržišta. Osim toga, ako država već ne može poduzeti najradikalnije mjere(istupanje iz EU i WTO-a), onda barem carinama i kvotama ili nekim trećim načinom može zaštiti domaću proizvodnju i spasiti ono malo što se još spasiti može. Unutar navedenih organizacija domaća poljoprivreda nema prostora za manevar, a brojke vezane uz višegodišnje članstvo u WTO-u same govore što se događa nakon liberalizacije tržišta i vanjskotrgovinske bilance u prehrambenom sektoru.

Vezani članci

  • 28. prosinca 2024. Američki izbori: politika spektakla i “brahmanska ljevica” Lijevo-liberalni diskurs o Donaldu Trumpu, nakon njegove druge izborne pobjede histerično se obrušio na figuru predsjednika kao na oličenje apsolutnog zla. Ova konstrukcija trumpizma kao prevenstveno kulturnog fenomena i populizma s fašističkim tendencijama, nastoji sagraditi bedem (različitih, a po mnogo čemu sličnih političkih aktera) kojim bi se ne samo pružao otpor fašizmu i diktaturi, nego i obranile vrijednosti koje su tobože postojale prije Trumpovih mandata. Njegov autoritarizam nastavlja se predstavljati kao najgora opasnost, pa i diskursima teorija zavjera, dok se autoritarizam demokrata ostavlja uglavnom netaknutim. Jaz između „zatucanih” Trumpovih sljedbenika i „pristojnog” svijeta Demokratske stranke se napumpava do mjere da se odbijanje glasanja za Kamalu Harris maltene izjednačilo s podržavanjem rasizma, seksizma i religioznog fanatizma, čime se prikrivaju mnogo dublji problemi unutar same Demokratske stranke, koji su zapravo doprinijeli Trumpovoj pobjedi. Autor teksta kritizira i Trumpa i demokrate – pokazujući genezu neuspjeha Demokratske stranke, te posebice ekonomske politike, financijsku i svaku drugu podršku izraelskom uništavanju palestinskog stanovništva i ratu u Ukrajini – iz nijansiranije perspektive, koja ne podrazumijeva samo kulturnu i vrijednosnu optiku.
  • 24. prosinca 2024. Menadžment života i smrti od Tel Aviva preko New Yorka do Novog Sada Pokolj u Gazi i svakodnevni gubitak palestinskih života u ruševinama, kažnjavanje osobe koja je ubila direktora korporacije (čiji je profitabilni posao da svakodnevno uskraćuje zdravstvenu skrb ljudima) ali ne i egzekutore beskućnika i svih onih koji proizvode prerane smrti ljudi koji si ne mogu priuštiti privatno zdravstvo, pad nadstrešnice u Novom Sadu u kojem je ubijeno petnaestoro ljudi i studentski prosvjed protiv urušavanja javnih institucija – društveni su punktovi koji možda i nisu toliko daleko kakvima se na prvi pogled čine. U ovim recentnim događajima radi se o povezanim odnosima moći te istovjetnoj društvenoj formaciji: o upravljanju ljudskim tijelima shodno kriterijima stvaranja viška vrijednosti, kao i stvaranja viška ljudi koji otjelovljuju goli život. Upravlja se životima i na temelju roda, rase, etniciteta, nacije, a upravlja se i smrću onih dijelova stanovništva koji se proizvode kao apsolutni višak. Biopolitičke veze premrežavaju cijeli svijet i kroz njih se odlučuje tko ima prava na kakav život a čiji životi nisu vrijedni. Autor analizira ove događaje i odnose moći koji ih određuju iz agambenovske i fukoovske optike.
  • 21. prosinca 2024. „U školu me naćerat’ nemrete“: inkarceracija djetinjstva Moderno školstvo iznjedreno je vojnim reformama 18. st. u izgradnji nacionalnih država, a njegovi su konačni obrisi utisnuti industrijalizacijom i urbanizacijom. Nedugo nakon uspostave modernoga školstva krenule su se artikulirati i njegove kritike među roditeljima i djecom, čiji su glasovi podebljani u literaturi i u pokretima koji su težili emancipaciji (od) rada i/ili od obaveza koje je država pokušavala nametnuti stanovništvu na svom teritoriju. Problem sa školstvom prodire u svakodnevnicu vijestima o nasilju; od rasizma i ejblizma do fizičkih ozljeda djece i nastavnika, od radničkih prosvjeda do kurikularnih sadržaja. U ovome tekstu problematizirana je škola kao institucija, koja od svojih začetaka služi uspostavljanju i održavanju hegemonijskih odnosa te je argumentirana potreba za traganjem za drugim modelima obrazovanja koji će počivati na solidarnosti i podršci rastvaranju okolnosti u kojima se učenje odvija.
  • 20. prosinca 2024. Klasni karakter protesta protiv režima: o upadljivom odsustvu radničke klase I u petom valu prosvjeda protiv Vučićevog režima, nezadovoljstvo se prelijeva na ulice, ali ono što upadljivo izostaje jeste šira podrška radničke klase i siromašnih. Parlamentarna opozicija zapravo nije ta koja dominira aktivnostima, ali jest srednja klasa, čija mjesta popunjavaju i studenti_ce. I dok liberalna inteligencija potencijalna savezništva ili rascjepe između srednje i radničke klase tumači vrijednosno, prije svega kroz elitističke pretpostavke o nedostatnoj političkoj kulturi, autor teksta ovo analizira kroz društveno-ekonomske procese restauracije kapitalizma u Srbiji.
  • 19. prosinca 2024. Akademski bojkot i pitanje krivnje Na zagrebačkom Filozofskom fakultetu od svibnja 2024. djeluju studenti_ce i fakultetski radnici_e okupljeni u neformalnu inicijativu Studentice za Palestinu. Desetak aktivnih članova_ica i širok krug podržavatelja_ica Inicijative organizira prosvjedne akcije, razgovore i čitalačke kružoke, radi na vidljivosti i razumijevanju izraelskih zločina i palestinskog otpora među studentskim tijelom, i – ključno – zahtijeva od uprave akademski bojkot Izraela. O tome što on zapravo podrazumijeva i čime je motiviran piše jedna od članica inicijative Studentice za Palestinu s FFZG-a.
  • 17. prosinca 2024. Prikaz knjige “Palestina, Izrael i moguće alternative: Zbornik tekstova o opstanku i slobodi između Jordana i Sredozemnog mora” "Palestina, Izrael i moguće alternative: Zbornik tekstova o opstanku i slobodi između Jordana i Sredozemnog mora" publikacija je koja donosi važne doprinose podzastupljenih promišljanja povijesti i sadašnjost Palestine i Izraela. Pored predgovora i jednog autorskog teksta, radi se o prijevodima iz različitih lijevih perspektiva – partijskih, sindikalnih i anarhističkih – koje se razvijaju na antiratnim, antinacionalističkim i antikolonijalnim principima, o historiji otpora te o razgradnji mitova o Izraelu kao tobože demokratskoj i pluralističkoj državi. Historija, politika i otpor su polja koja se segmentiraju u cjeline podnaslovljene: "Palestina", "Izrael" i "Alternative i budućnosti". "Kvir Palestina", "Palestinski film" i "Pouke za nas", a od posebnog je značaja što se kroz nekoliko tekstova ne odustaje od utopijskih horizonata i prijedloga za budućnost.
  • 10. prosinca 2024. Showing up Film Showing Up (red. Kelly Reichardt, 2022.) prati, kako nam autor teksta pokazuje, klasne dimenzije proizvodnje umjetnosti. Budući da se njezina dominantna kritika kao i samo polje umjetnosti i dalje čvrsto drže potonulog broda ostajanja u granicama vlastite autonomije, rijetki su slučajevi, poput Reichardtina filma, u kojima se kritika pojavljuje tako elegantno utkana u glavni narativ. Prateći priču o skulptorici keramičkih figurica, film pokazuje kako je umjetničko polje duboko određeno materijalnim faktorima. Glavna protagonistica jedva krpa s krajem, nametnuti su joj brojni oblici skrbi o drugima, no pritom ostaje vjerna umjetničkom izrazu koji se ne pokazuje ni popularnim ni profitabilnim i, kao i svi koji stvaraju, dio je klasnog konflikta inherentnog umjetničkom polju u kapitalizmu. Na koncu, umjesto optimističke vjere u prevratničke mogućnosti umjetnosti, Reichardt kao da naznačava kako ozbiljnije političke posljedice neće doći iz same umjetnosti, za tako nešto potrebna je ozbiljna politika.
  • 4. prosinca 2024. Teatralizacija politike iza scene kapitala Prolazeći kroz nekoliko punktova u antici i Starom Rimu, autor pokazuje – i bliske i napete – veze kazališta i politike, pa ih preko prosvjetiteljskih čvorova raspetljava u Benjaminovoj i Brechtovoj kritici estetizacije politike. Historijski pregled, prije svega kroz filozofiju, uvod je u priču o primjeni glumačke vještine u politici u suvremenom kapitalističkom kontekstu, posebno kroz neofašističke i populističke figure. Međutim način na koji politika postaje spektakl i dramaturgija na kapitalističkoj periferiji ima svoje specifičnosti, stoga je i glumački opseg naizgled neuskladivih uloga širi. I dok se politički spektakl, oličen u glavnom režiseru i glumcu Aleksandru Vučiću, odvija po već poznatim scenarijima i partijsko-političkim smjenama optužbi i odgovornosti, ono što i dalje ostaje netaknuto jesu kapital i njegovi glavni predstavnici.
  • 30. studenoga 2024. Boriti se s nadom, boriti se bez nade, ali apsolutno se boriti Koncept burn out-a ne misli se samo u neoliberalnom individualističkom okviru, jer postoje i brojni primjeri njegova propitivanja kroz različite revolucionarne borbe na ljevici. Jednu od takvih analiza nam daje i Hannah Proctor u knjizi „Burn out: The Emotional Experience of Political Defeat”, u kojoj učimo iz historije poraza progresivnih pokreta. Iako je sam termin burn out prvi put upotrebljen 1974., sagorijevanja u političkim kolektivima su se iskušavala kao umor, (lijeva) melankolija, doživljaj stalnih poraza, depresija, nostalgija, hitnosti i inercija, militantna briga, iscrpljenost, zajedničko raspadanje, ogorčenje, razočarenje nakon emotivnih ulaganja politički projekt koji se pokaže pun mana, autoviktimizacija, nasilje, bolesti različitih društvenih pokreta i kao žalovanja. Nekada je, dakle, burn out bio simptom koji proživljavaju oni koji su se borili za bolje društvo, dok je u današnjem neoliberalnom kontekstu indikator stanja onih koji nastoje da uspiju unutar postojećeg sistema, te koji burn out „liječe“ postavljanjem granica, označavanjem drugih kao toksičnih i okretanjem glave na drugu stranu kako bi se sačuvao unutrašnji mir. Međutim, unatoč promjeni od politiziranog kolektiviteta do apatije i rastućeg individualizma, historijska iskustva nam daju neke lekcije i za sadašnjost i za budućnost, a knjiga nas podsjeća kako kolektivna briga nije opcija (za srednjoklasni komfor) već preduvjet svake borbe, političke akcije i prakse.

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve