Protivnici frackinga u pravu – studija pronašla toksične kemikalije u vodi za piće

Crpljenje plina i nafte metodom tzv. frackinga iz geoloških formacija škriljevca izrazito je rasprostranjeno u SAD-u, u kojem se 67 posto plina i 43 posto nafte proizvodi na taj način. Naftne i plinske korporacije već dulji niz godina pokušavaju uvesti fracking i u druge zemlje. Pritom se susreću s različitim stupnjem uspjeha koji prvenstveno ovisi o snazi pokreta koji se protivi toj opasnoj metodi. Da su protivnici frackinga u pravu pokazuje i nova znanstvena studija o utjecaju kemikalija koje se koriste u sklopu te metode na pitku vodu stanovništva koje živi na područjima gdje se ona primjenjuje.

Nova znanstvena studija stavlja pred nas pitanje: Hoće li problem čvrstoće bušotina postati “Ahilova peta industrije frackinga“?
U vodi za piće u kućanstvima Pennsylvanije pronađena je toksična kemikalija koju se koristi pri kontroverznoj praksi crpljenja plina poznatoj pod nazivom fracking (tj. hidrauličko frakturiranje), objavljeno je u ponedjeljak 4. svibnja u znanstvenom članku u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Kako prenosi list Pittsburgh Post-Gazette, kemikalija 2-butoksietanol ili 2BE, za koju je dokazano da uzrokuje tumore u glodavaca, pojavila se u kućanstvima kao “bijela pjena” za koju je jedan od istraživača rekao da nalikuje “sapunici za pranje suđa”.

U toj se znanstvenoj studiji, koja je u časopisu PNAS objavljena pod nazivom ‘Procjena incidenata kontaminacije zaliha podzemnih voda uslijed crpljenja plina iz škriljevca Marcelus’, tvrdi da je tekućina koja se koristi pri crpljenju plina pobjegla iz uske vertikalne bušotine pri početku bušenja te da se potom poprečno pomicala uz neposredne dubinske pukotine i tako završila u podzemnom vodonosniku iz kojeg se kućanstva opskrbljuju pitkom vodom.

“Ovo je prva studija koja daje potpuni prikaz toga kako su organski spojevi koji se koriste pri crpljenju plina iz škriljevca otkriveni u izvorima vode u kućanstvima”, rekla je geologinja Susan Brantley sa Sveučilišta Penn State, jedna od autorica studije.

Dodatno je pojasnila u izjavi za internetski portal Lancaster Online: “Ovo je prvi dokumentirani i objavljeni prikaz načina na koji toksični spojevi istječu iz nezatvorenih bušotina u plinskim škriljevcima i prolaze velike udaljenosti” te završavaju u zalihama vode za piće.

To znači da, kao što je Andy Rowell objasnio u objavi na blogu Oil Change International, “znanstvenici smatraju da do zagađenja dolazi zbog manjka čvrstoće u bušotini u onom njenom dijelu u kojem prolazi kroz podzemni vodonosnik, a ne zbog samog procesa frackinga koji se odvija na većim dubinama.”

Rowell je tome dodao sljedeće:

“Ako je tome tako, to opravdava zabrinutost lokalnih zajednica od SAD-a do Velike Britanije zbog toga što industrija frackinga često mora bušiti kroz vodonosnike pitke vode kako bi dosegla plin ili naftu iz škriljevca.”

“A mnogi ljudi vjeruju da bi problem čvrstoće bušotine mogao biti Ahilova peta industrije frackinga.”

Na Twitteru su okolišne grupe i aktivisti rekli da ova vijest potvrđuje ono što su protivnici frackinga već znali – da je ta praksa crpljenja loša za javno zdravlje i lokalne ekosustave.

Samo mjesec dana ranije, istraživači su u Pennsylvaniji zabilježili da je koncentracija radona – radioaktivnog i kancerogenog plina – u domaćinstvima i poslovnim zgradama koje se nalaze u blizini mjesta na kojima se vrši fracking dramatično porasla tijekom posljednjeg desetljeća.
S engleskog preveo Damjan Rajačić

Fotografija je preuzeta sa stranice Common Dreams (Foto: Chesapeake Climate/flickr/cc) i prilagođena formi ikone.

Vezani članci

  • 27. rujna 2024. Solidarnost kao uzajamna pomoć Ako se solidarnost nastoji misliti i prakticirati prije svega kao politika, onda je uzajamna pomoć – kao jedan od oblika solidarnosti ‒ model pomoći koji ne samo da izbavlja ljude iz kriza koje proizvode kapitalistički uvjeti i strukture, nego ih i politizira, i to u pravcu emancipatornih društvenih promjena. U knjizi „Mutual Aid: Building Solidarity During This Crisis (and the Next)‟ (Uzajamna pomoć: Izgradnja solidarnosti tijekom ove (i sljedeće) krize), Dean Spade objašnjava što je uzajamna pomoć, koji su njezini historijski i aktualni primjeri, te kako se ona razlikuje od uvriježenih državnih, neprofitnih i „charity‟ modela pomoći, ali daje i praktična poglavlja, upitnike i orijentire za izbjegavanje zamki u grupnom organiziranju te u pravcu rješavanja sukoba u grupama. Stoga je ova knjiga i priručnik za organiziranje, ne samo uzajamne pomoći nego svih društvenih pokreta koji vode borbe za društvene transformacije i izgradnju svijeta oko ljudskih potreba.
  • 23. rujna 2024. Michel Foucault, “post” – izam i neoliberalizam Na tragu odredbi Erica Hobsbawma o dvama historiografskim pristupima – teleskopskom i mikroskopskom – autor kroz prvu leću prati neke Foucaultove misaone zaokrete, prividno kontradiktorne: od Foucaulta kao otpadnika strukturalizma nakon 1968. godine, do intelektualca koji se uklapa u poststrukturalističko odbacivanje znanosti, objektivnosti i istine te postaje misliocem novog somatizma; od Foucaulta kao „ikone radikala“ i onog koji flertuje s ljevičarenjem, do Foucaulta koji krajem 1970-ih drži predavanja o neoliberalizmu, a marksizam smatra povijesno prevladanim, pretvarajući se u zagovornika konvencionalnog „ljudskopravaštva“. Dubinsku dimenziju Foucaultova mišljenja i djelovanja obilježava nietzscheovstvo (njegov „aristokratski radikalizam“), a u predavanjima o neoliberalizmu, pak, izostaje jasna kritika. Foucaultova retorički nekonformna misao ipak ostaje sadržajno konformna i savršeno usklađena s vladajućim mislima i trendovima njegova doba.
  • 10. rujna 2024. Zapadni kanon i kontrakanon: nedostatak historijsko-materijalističke analize u književnoj kritici U tekstu se razmatraju manjkavosti zapadnog "kanona" i alternativnog "kontrakanona" u književnoj kritici i teoriji. I dok konzervativni branitelji uspostavljenog zapadnog kanona konstruiraju sakralni status za zaslužne ''genije'' i ''velikane", produbljujući larpurlartističke pretpostavke o tobožnjoj autonomiji umjetnosti obrisanoj od svakog traga politike, ni kontrakanonska kritika koja je nastala zamahom tzv. Nove Ljevice ne usmjerava se na političko-ekonomske dinamike, već prije svega na jezik i tekst. Unutar radikalne književne kritike (poststrukturalizma, feminističke kritike inspirirane Lacanom, postmarksističke kritike itsl.), posebno mjesto zauzimaju postkolonijalna kritika i na njoj utemeljene subalterne studije, jer preispituju uspostavu zapadnog kanona na leđima imperijalizma i kolonijalizma. Međutim, i postkolonijalna učenja su ustrajala na tomu da marksistička tumačenja ne mogu obuhvatiti korporealnost života na Istoku. Na tragu marksističkog književnog kritičara Aijaza Ahmada i teoretičara Viveka Chibbera, tekst stoga kritički propituje i postkolonijalni pristup Edwarda Saida (i drugih).
  • 5. rujna 2024. Nema većeg Nijemca od Antinijemca Autor analizira tzv. „antinjemačku” frakciju njemačko-austrijske ljevice, koja se iz povijesnih i političkih razloga snažno zalaže za podršku Izraelu, što ju odvaja od globalne ljevice koja uglavnom podržava borbu za slobodnu Palestinu. Ova frakcija smatra njemački nacionalizam i antisemitizam duboko ukorijenjenim problemima germanofonih društava, a u anticionizmu vidi rizik antisemitizma, te svoje proizraelsko stajalište opravdava kao nužno u kontekstu povijesne odgovornosti Njemačke za Holokaust. Takav stav izaziva sukobe na lijevoj sceni u Njemačkoj i Austriji, pri čemu antinjemački ljevičari druge ljevičarske skupine smatraju regresivnima zbog njihove podrške Palestini.
  • 25. kolovoza 2024. Oteta revolucija i prepreke emancipaciji: Iran na ivici Knjiga „Iran on the Brink: Rising of Workers and Threats of War‟ („Iran na ivici: radnička pobuna i prijetnje ratom‟), napisana u koautorstvu Andreasa Malma i Shore Esmailian, donosi historijski pregled Irana kroz klasnu analizu i globalnu geopolitiku. Konkretna analiza historijskih događaja i radikalno-demokratskih tradicija prije svega pokazuje kako se od Iranske revolucije 1979., kao najmasovnije revolucije i radničke borbe u svjetskoj povijesti, došlo do uspostavljanja Islamske republike te zaoštravanja odnosa SAD-a i Izraela s Iranom. Zauzimajući značajno mjesto u „palestinskom pitanju‟, odnosima s Libanom i Irakom, ova historija je značajna i radi razumijevanja suvremene situacije, te daje orijentire za internacionalnu ljevicu koja bi solidarnost s iranskim narodom gradila u pravcu emancipacije.
  • 23. kolovoza 2024. Izraelska kampanja protiv palestinskih stabala masline Autorica u ovome članku razmatra izraelsko sustavno uklanjanje palestinskih stabala masline, koje značajno utječe na palestinsku ekonomiju i kulturu. Masline su ključne za životne prihode mnogih obitelji te simbol otpora i kulturnog identiteta. Osim što se stabla uklanjaju, priječi se i ograničava njihova ponovna sadnja, što dodatno pogoršava ekonomsku nesigurnost naroda Palestine. Unatoč naporima da se maslinici obnove, dugotrajni rast ovih stabala otežava njihov oporavak.
  • 21. kolovoza 2024. Novi iracionalizam Tekst se bavi iracionalizmom u filozofiji, znanosti, historiji i ideologiji 19. i 20. stoljeća, pokazujući kako ova struja ima duboko reakcionaran i defetistički karakter. Iracionalizam u filozofiji i društvenoj teoriji nije slučajna pojava. György Lukács mu je u „Razaranju uma‟ pristupao kao sastavnom djelu mišljenja i djelovanja u uvjetima imperijalizma i kapitalističke ekspanzije. Bellamy Foster se na tom tragu osvrće na ključne figure moderne i suvremene filozofije iracionalizma, osvjetljujući njihovu reakcionarnu i apologetsku funkciju. Pored potiskivanja marksističke teorije i analize, te indirektne apologetike kapitalističkih društvenih odnosa, u ovim učenjima pod maskom radikalne kritike krije se mistifikacija tih odnosa i zakriva potreba za prevladavanjem kapitalizma. Autor se zalaže za racionalno orijentirani pristup, koji nosi potencijal za promjenom i ukidanjem sistema zasnovanog na eksploataciji, dominaciji, otuđenju, uništenju životnog prostora, iscrpljivanju prirodnih bogatstava i sveukupnom podrivanju opstanka čovječanstva.
  • 28. lipnja 2024. Kada je kamera oružje? Osvrnuvši se na pobjednički dokumentarni film ovogodišnjeg Berlinaea No Other Land, u režiji palestinsko-izraelskog kolektiva, koji je nastajao prije eskalacije 7. listopada, prateći odnos dvojice prijatelja-filmaša i reflektirajući kroz njihov odnos nasilje izraelskog aparthejda, autorica polemički pristupa programatskoj ideji kamere kao oružja Treće kinematografije. Problematizirajući načine na koje danas cirkuliraju slike (kako arhivski, tako i novosnimljeni materijali) u audiovizualnom polju posredovanom novim medijima i tehnologijom, razmatra kako drukčije organizirati njihovu distribuciju da bi se umaknulo komodifikaciji i sačuvalo njihov društveno-transformativni potencijal.
  • 9. svibnja 2024. Antikapitalistički seminar Slobodni Filozofski i Subversive festival u sklopu Škole suvremene humanistike organiziraju četvrti po redu Antikapitalistički seminar, program političke edukacije koji će se i ove godine kroz predavanja, rasprave i radionice kritički osvrnuti na isprepletenost teorije i prakse te važnost proizvodnje kolektivnog znanja. Prijave traju do 26. svibnja 2024. godine, a program će se održavati u prostoru SKD „Prosvjeta“ u Zagrebu od 3. do 9. lipnja 2024. Vidimo se!

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve