Kapitalistička laž o recikliranju

"Do danas je samo 10 posto plastike u svijetu reciklirano. Plastika koja završi u kantama za recikliranje već se trideset godina naprosto premješta po cijelom svijetu, prodaje u zemlje poput Kine ili Indonezije, koje jednako tako ne uspijevaju reciklirati ovaj materijal, koji se zato prodaje dalje. Plastika se na kraju baca na odlagališta otpada ili u ocean, gdje postoje prave planine plastike koje sežu sve do najvećih dubina, a pronađena je i u uzorcima ljudske krvi te plućnog tkiva."

Recikliranje, 5. travnja 2005. godine (izvor: Andy Arthur @ Flickr, preuzeto prema Creative Commons licenci)
Svi znamo da bismo trebali reciklirati plastiku. U školi, kod kuće i na radnom mjestu uče nas trima R: „reduciraj, ponovno upotrijebi, recikliraj“ (reduce, reuse, recycle). Od malih nogu učimo odvajati plastiku iz otpada pomoću trokuta za recikliranje i iznositi plave kante na pločnik jednom tjedno jer to može pomoći u borbi protiv onečišćenja, posebice onečišćenja oceanâ. Naučili su nas da svi možemo biti dio rješenja – samo ako recikliramo.

 

Međutim, problem je u tome što recikliranje plastike nije i nikada nije bilo održivo rješenje za onečišćenje. Kao što je nedavno objašnjeno u ekspozeu NPR-a i Frontlinea, industrija recikliranja od svog je početka izgrađena na laži: da se plastika može reciklirati i da će se reciklirati. Zašto? Prije svega, kako bi se prodalo što više plastike. Drugim riječima, recikliranje nije održiv sustav gospodarenja otpadom u ogromnim razmjerima, nego reklamna strategija.

 

Plastika i fosilna goriva

Plastika je masovno ušla na američko tržište tijekom 1950-ih. Prema Upravi za energetske informacije (Energy Information Administration, EIA), „plastika se proizvodi od prirodnog plina, sirovina dobivenih preradom prirodnog plina i sirovina dobivenih rafiniranjem sirove nafte“. Prodaja plastike stoga predstavlja značajan izvor prihoda za velike naftne kompanije. Međutim, naftna industrija je početkom 1980-ih naišla na problem: nije prodavala dovoljno plastike da bi ostvarivala profit. Istraživanje unutar naftne industrije, koje je prije dvije godine otkrio NPR, otkriva jedan od razloga zbog kojih je tome tako: plastika se u svijesti potrošača poistovjećivala s onečišćenjem. Ljudi nisu htjeli kupovati proizvode za koje su znali da će naprosto završiti u okolišu, u njihovom susjedstvu ili u vodoopskrbnom sustavu.

 

Istovremeno su se na lokalnoj, državnoj i saveznoj razini predlagali zakoni koji bi regulirali korištenje plastike i ograničili efekte onečišćenja plastikom na okoliš. To je predstavljalo veliki problem za izvor profita velikih naftnih kompanija.

 

Direktori naftnih kompanija stoga su u nizu sastanaka upravnih odbora došli do rješenja: promijenit će način na koji se plastika plasira na tržište. Ako ljudi misle da se plastika može reciklirati, ako misle da se recikliranjem mogu boriti protiv onečišćenja, onda će kupovati još više plastike.

 

Problem je u tome što je plastiku nevjerojatno teško – čitaj: neisplativo u kapitalizmu – reciklirati. Plastika nije jednoličan materijal. Postoji mnogo različitih tipova plastike, koji se moraju razvrstati i rastaviti prije preoblikovanja i ponovne upotrebe, što je sam po sebi kompliciran proces. Nadalje, plastični materijali degradiraju svakom ponovnom upotrebom. Ukratko, jeftinije je proizvesti novu plastiku iz nafte nego reciklirati staru plastiku.

 

Kapitalizmom upravljaju pojedinci isključivo radi ostvarivanja profita; oni moraju osigurati tržišnu održivost svojih tvrtki. Stoga su naftni direktori 1990-ih pokrenuli reklamnu kampanju vrijednu 50 milijuna dolara koja je poslala jasnu poruku: plastika se može reciklirati, lako se reciklira i stoga ne predstavlja opasnost za okoliš. Nadalje, odgovornost za zaštitu okoliša leži na „nama“, tj. podjednako na radnicima i kapitalistima.

 

Industrija je potom uložila u „proizvode za dobar osjećaj“, kao što su neprofitne organizacije, kampanje za podizanje svijesti i postrojenja za recikliranje. Istovremeno je lobirala vladu da postavi trokut na svu plastiku, neovisno o tome može li se istu reciklirati i stvarala različita „vijeća za plastiku“ – think tankove i istraživačka tijela – s naftnim novcima. I uspjelo joj je. Proizvodnja plastike i profitabilnost ove industrije naglo su porasli u idućih trideset godina. Ne samo da su lokalne, državne i savezne vlade nasjele na ovaj trik, već su im se u tome pridružili i ekološki aktivisti poput Greenpeacea, promičući recikliranje kao način borbe protiv onečišćenja oceanâ koji se temelji na individualnom izboru. Danas je bacanje plastike u plavu kantu mišićni refleks.

 

Međutim, kao što tvrtke poput Exxona, DuPonta, Dowa i drugih znaju od samog početka: recikliranje ne funkcionira zato što nije profitabilno. Nijedno od desetak postrojenja za reciklažu koje je NPR istražio nije se održalo dulje od jednog desetljeća. Do danas je samo 10 posto plastike u svijetu reciklirano. Plastika koja završi u kantama za recikliranje već se trideset godina naprosto premješta po cijelom svijetu, prodaje u zemlje poput Kine ili Indonezije, koje jednako tako ne uspijevaju reciklirati ovaj materijal, koji se zato prodaje dalje. Plastika se na kraju baca na odlagališta otpada ili u ocean, gdje postoje prave planine plastike koje sežu sve do najvećih dubina, a pronađena je i u uzorcima ljudske krvi te plućnog tkiva.

 

Naravno, ova laž je učinila čuda za bilancu ovih tvrtki: naftna industrija zarađuje 400 milijardi dolara godišnje od proizvodnje i prodaje plastike. Trenutno ulaže u još veću proizvodnju plastike, kladeći se na činjenicu da će buduće profite prije ostvarivati na plastici negoli na nafti i plinu, kako potražnja za električnim automobilima i kamionima bude rasla.

 

Zaštita okoliša bez klasne borbe ne vodi nikamo

Kao što smo istaknuli i ranije, etička ili zelena potrošnja nije pravo rješenje za probleme globalnog okoliša. Ovakva „rješenja“ ne predstavljaju nikakav rizik za kapitalizam, tj. za bilancu kapitalista koji posjeduju i kontroliraju upravo one industrije koje najviše zagađuju. Laž o recikliranju samo je jedan od primjera ove kobne mane zaštite okoliša utemeljene na potrošačkim odlukama. Avioprijevoznici koji lete praznih zrakoplova kako bi sačuvali mjesta u zračnim lukama i naftne kompanije koje spaljuju plin koji ne mogu prodati, su neki od drugih primjera.

 

Ako kapitalistima recikliranje nije profitabilno, onda bi industrije recikliranja, plastike i nafte trebale biti preuzete u javno vlasništvo i djelovati pod demokratskom radničkom i javnom kontrolom. No ne bismo se trebali zaustaviti na tome. Većina svjetskog onečišćenja dolazi iz same industrije – kompanije s liste Fortune 500 glavni su krivci. Samo stotinu tvrtki odgovorno je za 71 posto svih globalnih emisija stakleničkih plinova od 1988. godine. Ove tvrtke treba nacionalizirati i upravljati njima pod demokratskom kontrolom radnika, u skladu s okolišem.

 

Budući da demokrati i republikanci predstavljaju kapitaliste, oni ne mogu biti dio rješenja. Samo radnička partija i radnička vlada mogu početi rješavati ovu katastrofu racionalnim i demokratskim planiranjem ekonomije, utirući put svjetskom socijalizmu i ekološkoj održivosti.

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2022. godinu.

Vezani članci

  • 27. rujna 2024. Solidarnost kao uzajamna pomoć Ako se solidarnost nastoji misliti i prakticirati prije svega kao politika, onda je uzajamna pomoć – kao jedan od oblika solidarnosti ‒ model pomoći koji ne samo da izbavlja ljude iz kriza koje proizvode kapitalistički uvjeti i strukture, nego ih i politizira, i to u pravcu emancipatornih društvenih promjena. U knjizi „Mutual Aid: Building Solidarity During This Crisis (and the Next)‟ (Uzajamna pomoć: Izgradnja solidarnosti tijekom ove (i sljedeće) krize), Dean Spade objašnjava što je uzajamna pomoć, koji su njezini historijski i aktualni primjeri, te kako se ona razlikuje od uvriježenih državnih, neprofitnih i „charity‟ modela pomoći, ali daje i praktična poglavlja, upitnike i orijentire za izbjegavanje zamki u grupnom organiziranju te u pravcu rješavanja sukoba u grupama. Stoga je ova knjiga i priručnik za organiziranje, ne samo uzajamne pomoći nego svih društvenih pokreta koji vode borbe za društvene transformacije i izgradnju svijeta oko ljudskih potreba.
  • 23. rujna 2024. Michel Foucault, “post” – izam i neoliberalizam Na tragu odredbi Erica Hobsbawma o dvama historiografskim pristupima – teleskopskom i mikroskopskom – autor kroz prvu leću prati neke Foucaultove misaone zaokrete, prividno kontradiktorne: od Foucaulta kao otpadnika strukturalizma nakon 1968. godine, do intelektualca koji se uklapa u poststrukturalističko odbacivanje znanosti, objektivnosti i istine te postaje misliocem novog somatizma; od Foucaulta kao „ikone radikala“ i onog koji flertuje s ljevičarenjem, do Foucaulta koji krajem 1970-ih drži predavanja o neoliberalizmu, a marksizam smatra povijesno prevladanim, pretvarajući se u zagovornika konvencionalnog „ljudskopravaštva“. Dubinsku dimenziju Foucaultova mišljenja i djelovanja obilježava nietzscheovstvo (njegov „aristokratski radikalizam“), a u predavanjima o neoliberalizmu, pak, izostaje jasna kritika. Foucaultova retorički nekonformna misao ipak ostaje sadržajno konformna i savršeno usklađena s vladajućim mislima i trendovima njegova doba.
  • 10. rujna 2024. Zapadni kanon i kontrakanon: nedostatak historijsko-materijalističke analize u književnoj kritici U tekstu se razmatraju manjkavosti zapadnog "kanona" i alternativnog "kontrakanona" u književnoj kritici i teoriji. I dok konzervativni branitelji uspostavljenog zapadnog kanona konstruiraju sakralni status za zaslužne ''genije'' i ''velikane", produbljujući larpurlartističke pretpostavke o tobožnjoj autonomiji umjetnosti obrisanoj od svakog traga politike, ni kontrakanonska kritika koja je nastala zamahom tzv. Nove Ljevice ne usmjerava se na političko-ekonomske dinamike, već prije svega na jezik i tekst. Unutar radikalne književne kritike (poststrukturalizma, feminističke kritike inspirirane Lacanom, postmarksističke kritike itsl.), posebno mjesto zauzimaju postkolonijalna kritika i na njoj utemeljene subalterne studije, jer preispituju uspostavu zapadnog kanona na leđima imperijalizma i kolonijalizma. Međutim, i postkolonijalna učenja su ustrajala na tomu da marksistička tumačenja ne mogu obuhvatiti korporealnost života na Istoku. Na tragu marksističkog književnog kritičara Aijaza Ahmada i teoretičara Viveka Chibbera, tekst stoga kritički propituje i postkolonijalni pristup Edwarda Saida (i drugih).
  • 5. rujna 2024. Nema većeg Nijemca od Antinijemca Autor analizira tzv. „antinjemačku” frakciju njemačko-austrijske ljevice, koja se iz povijesnih i političkih razloga snažno zalaže za podršku Izraelu, što ju odvaja od globalne ljevice koja uglavnom podržava borbu za slobodnu Palestinu. Ova frakcija smatra njemački nacionalizam i antisemitizam duboko ukorijenjenim problemima germanofonih društava, a u anticionizmu vidi rizik antisemitizma, te svoje proizraelsko stajalište opravdava kao nužno u kontekstu povijesne odgovornosti Njemačke za Holokaust. Takav stav izaziva sukobe na lijevoj sceni u Njemačkoj i Austriji, pri čemu antinjemački ljevičari druge ljevičarske skupine smatraju regresivnima zbog njihove podrške Palestini.
  • 25. kolovoza 2024. Oteta revolucija i prepreke emancipaciji: Iran na ivici Knjiga „Iran on the Brink: Rising of Workers and Threats of War‟ („Iran na ivici: radnička pobuna i prijetnje ratom‟), napisana u koautorstvu Andreasa Malma i Shore Esmailian, donosi historijski pregled Irana kroz klasnu analizu i globalnu geopolitiku. Konkretna analiza historijskih događaja i radikalno-demokratskih tradicija prije svega pokazuje kako se od Iranske revolucije 1979., kao najmasovnije revolucije i radničke borbe u svjetskoj povijesti, došlo do uspostavljanja Islamske republike te zaoštravanja odnosa SAD-a i Izraela s Iranom. Zauzimajući značajno mjesto u „palestinskom pitanju‟, odnosima s Libanom i Irakom, ova historija je značajna i radi razumijevanja suvremene situacije, te daje orijentire za internacionalnu ljevicu koja bi solidarnost s iranskim narodom gradila u pravcu emancipacije.
  • 23. kolovoza 2024. Izraelska kampanja protiv palestinskih stabala masline Autorica u ovome članku razmatra izraelsko sustavno uklanjanje palestinskih stabala masline, koje značajno utječe na palestinsku ekonomiju i kulturu. Masline su ključne za životne prihode mnogih obitelji te simbol otpora i kulturnog identiteta. Osim što se stabla uklanjaju, priječi se i ograničava njihova ponovna sadnja, što dodatno pogoršava ekonomsku nesigurnost naroda Palestine. Unatoč naporima da se maslinici obnove, dugotrajni rast ovih stabala otežava njihov oporavak.
  • 21. kolovoza 2024. Novi iracionalizam Tekst se bavi iracionalizmom u filozofiji, znanosti, historiji i ideologiji 19. i 20. stoljeća, pokazujući kako ova struja ima duboko reakcionaran i defetistički karakter. Iracionalizam u filozofiji i društvenoj teoriji nije slučajna pojava. György Lukács mu je u „Razaranju uma‟ pristupao kao sastavnom djelu mišljenja i djelovanja u uvjetima imperijalizma i kapitalističke ekspanzije. Bellamy Foster se na tom tragu osvrće na ključne figure moderne i suvremene filozofije iracionalizma, osvjetljujući njihovu reakcionarnu i apologetsku funkciju. Pored potiskivanja marksističke teorije i analize, te indirektne apologetike kapitalističkih društvenih odnosa, u ovim učenjima pod maskom radikalne kritike krije se mistifikacija tih odnosa i zakriva potreba za prevladavanjem kapitalizma. Autor se zalaže za racionalno orijentirani pristup, koji nosi potencijal za promjenom i ukidanjem sistema zasnovanog na eksploataciji, dominaciji, otuđenju, uništenju životnog prostora, iscrpljivanju prirodnih bogatstava i sveukupnom podrivanju opstanka čovječanstva.
  • 28. lipnja 2024. Kada je kamera oružje? Osvrnuvši se na pobjednički dokumentarni film ovogodišnjeg Berlinaea No Other Land, u režiji palestinsko-izraelskog kolektiva, koji je nastajao prije eskalacije 7. listopada, prateći odnos dvojice prijatelja-filmaša i reflektirajući kroz njihov odnos nasilje izraelskog aparthejda, autorica polemički pristupa programatskoj ideji kamere kao oružja Treće kinematografije. Problematizirajući načine na koje danas cirkuliraju slike (kako arhivski, tako i novosnimljeni materijali) u audiovizualnom polju posredovanom novim medijima i tehnologijom, razmatra kako drukčije organizirati njihovu distribuciju da bi se umaknulo komodifikaciji i sačuvalo njihov društveno-transformativni potencijal.
  • 9. svibnja 2024. Antikapitalistički seminar Slobodni Filozofski i Subversive festival u sklopu Škole suvremene humanistike organiziraju četvrti po redu Antikapitalistički seminar, program političke edukacije koji će se i ove godine kroz predavanja, rasprave i radionice kritički osvrnuti na isprepletenost teorije i prakse te važnost proizvodnje kolektivnog znanja. Prijave traju do 26. svibnja 2024. godine, a program će se održavati u prostoru SKD „Prosvjeta“ u Zagrebu od 3. do 9. lipnja 2024. Vidimo se!

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve