Andrea Zlatar: Dan poslije – elektroskupnica svima

Donosimo vam tekst Andree Zlatar, profesorice s Odsjeka za komparativnu književnost FFZG-a. Tekst će biti objavljen u sutrašnjem broju Zareza, 27. svibnja 2009. Zahvaljujemo Andrei Zlatar na prepuštanju prava prvoobjave na Slobodnom Filozofskom, a ujedno i svima koji nam i dalje neumorno šalju svoje tekstove, pisma podrške, nude pomoć itd. Hvala i vidimo se večeras na plenumu!

Noćas (ponedjeljak 00:04) stigla je svima onima koji su uključeni u zajedničku “elektroskupnicu svima” na FF-u u Zagrebu poruka naslova svima (ni)je jasno. Prenosim je u cijelosti, izostavljajući samo potpis, jer pokušavam odvojiti funkciju od osobe izvršitelja:

ima na svijetu ljudi koji ne zive pobunu iz minute u minutu, nego lijepo u petak odu na vikend, posvete se svojoj djeci, unucima, ugrozenimm supovima, studiju, znanosti ili necem trecem ili cetvrtom ili petom i lijepo u ponedjeljak dodju natrag na posao, tamo gdje su stali u petak

takvi ce se u ponedjeljak ujutro naci tamo gdje su u petak isplanirali da ce se naci, u skladu s rasporedom koji je onda bio vazeci, bili oni studenti ili nastavno osoblje

to sto se vi niste u stanju uzivjeti u situaciju u kojoj se nalaze ili ce se nalaziti drugi ljudi promjenom u statusu pobune nije problem tih drugih ljudi koji imaju svoje zivote i ne prate vijesti iz sata u sat pokusavajuci saznati hoce li pobunjenici osloboditi ustanovu svoga terora ili ne

da bi dodatno umanjio nesporazume koji mogu proizici iz tekuce situacije, dekan je – koliko vidim – odlucio objaviti dodatnu uputu onako kako bih i ja na njegovom mjestu: “u ponedjeljak ce biti onako kako je to izgledalo u petak, a u utorak onako kako ce izgledati u ponedjeljak”

prema tome, “meni stvarno nije jasno” sto tu vama nije jasno :-))))

moje sasvim nestrucno znanje iz tog podrucja kaze da se vjestina uzivljavanja u tudje uloge javlja do seste godine; srecom, ima vas do sada ukupno jedan

srdacno,
namjerno odabrani ovlasceni propuscivac vijesti na elektroskupnice

Ako sam se nadala da ću radni tjedan, nakon dekanove obavijesti o početku nastave na FF-u u utorak, pa i nakon prvih znakova samouvjerenog trijumfalizma u televizijskim i ostalim vijestima (“studenti odustali”) započeti s odnekud iščupanim zrncima energije, te je nade pokopao navedeni mail. Reagirala sam brzo, bijesno i anonimno na jednome od blogova koji su “poruku” te poruke već počeli iščitavati. Trijumfalizam smo mogli očekivati, mi naučeni na očinske ruke vlasti koja nam nerijetko isporučuje oprost na krajnje ciničan način, ali ova ruka vlasti koja ulazi u želudac razvrstavajući nas u grupe – tu sam pukla. S jedne strane pobunjenici koji teroriziraju ustanovu, s druge oni koji lijepo u petak odu na vikend, posvete se svojoj djeci, unucima, ugroženim supovima, studiju, znanosti….

Taj je mail stigao s iste adrese i u ime iste adrese /uprava/ koja nas godinama već nesmiljeno zatrpava različitim zahtjevima koji se odašilju petkom u 16 h s rokom do ponedjeljka u 10 h. Pa mi se, eto, čini kako već godinama vikendom ispunjavamo excell-tablice, dajemo podatke ISVU-koordinatorima ili ECTS koordinatorima, dopunjavamo progame, dodajemo rokove, ispisujemo silabe, izračunavamo opterećenja… To što tada jednako trpe unuci, djeca, supovi i tko sve ne, očigledno nije važno. Jer, naravno, kad je riječ o formalnim administrativnim obvezama, onda sveta privatnost vikenda nije važna. (Kao što jednako tako nije važno što prodajni štandovi rade nedjeljom u Mariji Bistrici!) Ali kad se radi o onome što se doista na Fakultetu zbiva, 34 dana akcijâ koje postavljaju pitanja koja nas se sviju tiču, onda se ispostavlja da, eto, ima i onih koji vode normalne živote i ne treba ih u tim njihovim normalnostima smetati. Treba li uopće napominjati kako je privatnost svakoga od nas bila institucionalno samljevena onoga vikenda kad se telefonski, u itekako izvanuredovno vrijeme (petak navečer, subota, nedjelja) pritiskom na najslabije točke u hijerarhiji institucije (satničari, često novaci i tajnice) zahtijevala hitna izrada rasporeda za dislociranu nastavu?

Ispričavam se, naravno, svima onima koji u svim uvjetima – i kad su kao pročelnici iznimno opterećeni admnistrativnim obvezama i kao nastavnici u uvjetima blokade – uspijevaju znanstveno raditi. Koliko mi je poznato, velik dio nas upravo vikende posvećuje znanstvenome radu – tada se, naime, otvara dovoljna količina slobodnoga vremena u kojem se može raditi, to jest, čitati, misliti i pisati.

Katalog nevolja

I sada, u kasno popodne toga istog ponedjeljka, nisam ništa bolje. Na redu su prebrojavanja. Vjerojatno nisam u tome racionalna a, priznajem, niti zavidim onima koji jesu. Ovoga puta nisu dominantni osjećaji ogorčenja i nemoći, ali postoje tragovi poniženja, popuštanja. Stalno preispitivanje vlastitih propusta, podcjenjivanja i precjenjivanja, naivnosti i nadanja, dizanja i padanja. Zar je moguće da se sve to dogodilo, i da vlast nije ni trepnula? Zar je moguće da ministar spontano viče “Ostavka, ostavka!” i da ostane ministar? Da, moguće je. Upravo u toj zemlji živim.

I unutar nas: zašto nisam na Vijeću govorila odmah, nakon prvoga licemjernog (pa i neistinitog) prikazivanja uspjeha održavanja dislocirane nastave, nego sam reagirala tek kad je simulacija stvarnosti prekrila stvarne probleme, pa je i moja reakcija bila više u tonu karmina nego u stavu otpora? Zašto sam neke dane bila umorna? Zašto sam neke dane mislila da ipak moram (nervozna i nikakva, ali ipak) ostati doma, simulirajući obiteljski život koji nije funkcionirao – jer sam ionako cijelu večer bila na mobitelu ili na mailu?
Što me sada muči, osim što se loše osjećam?

Osjećaji straha i srama, ne, to nisam imala… Bila sam prilično ljuta na studente koji su me pitali “hoću li raditi za vrijeme blokade” – u smislu, doći će na fakultet jedino “ako im se to isplati”, ali sam probala biti pristojna. Jednom sam im rekla da nisu normalni, tamo na HKS-u, bila je vrućina, drugi dislocirani utorak, podne. Nekih petnaestak minuta ranije nego što sam morala/trebala s našega faksa krenuti na HKS u svojoj sam sobi, nervozno tjerajući studente s konzultacija, naprosto prokrvarila. Toliko da su mi uz bedra, pa preko listova, u cipelu i preko ruba cipele, na pod kapale velike kaplje svijetlocrvene krvi. Koliko si puta ovaj mjesec imala menstruaciju, pita me kolegica. Dovoljno da znam što mi tijelo govori. Dovoljno da znam kako se osjećam. Dovoljno da nikada neću zaboraviti taj osjećaj jada kad sam se uputila na HKS, nakon što sam se nekako oprala i obrisala u WC-u, naručila taksi i rekla: Domobranska ulica, valjda ste već tamo vozili. Taksist pojma nije imao. Uključio je i onu spravicu za navođenje, GSM, kako li se to već zove; nije puno pomagalo. Prošli smo Sveti Duh, skoro me iskrcao pred Uskokom, onda sam ipak naslutila koja je kasarna moja. Predavala sam slabo, jadno, ispod školske razine, tvrdo. Oni su zapisivali. Nisam htjela govoriti o blokadi i njezinoj svrsi. Samo sam na početku rekla da sam za blokadu i da neću bilježiti dolaske, ali da ću predavanje održati zato što poštujem pravo onih koji žele imati nastavu.
Ali nisam mogla dobro predavati. Čuvala sam se cinizma, odradila do kraja, pristojno predala ključeve na porti, potpisala se, ponovo izašla na sunce. Domobranska, Ilica, Selska. Kasarne.

Kako sam postala domobran i učitelj

Sunce je baš peklo, Ilica bila prašnjava, tramvaji rijetki. Pustoš. Nikako nisam iz glave mogla izbiti fotografije obiteljskog albuma, svoga oca koji je snimljen kako vježba u grupi mladića, svi u potkošuljama i kratkim hlačama, rana jesen 1944. Maturirao je toga ljeta i svi su, generacija 1925., bili mobilizirani u domobransku radnu službu. Ima i fotografijâ u nekim radnim odijelima, nalik uniformi. U tim je kasarnama služio devet mjeseci, uspio se u onoj gužvi u travnju 1945. izmaknuti, pobjeći kući u Šestine, presvući se. Djed i baka skrivali su ga u podrumu, kasnije ga je uzeo “pod svoje” jedan partizanski oficir kojemu se svidio. Preskočit ću, ovom prilikom, druge očeve uspomene iz šestinske škole tih tjedana. Smaknuća, krv i zarobljene koji nisu imali sreće poput njega. Samo je kasnije morao dvostruko odslužiti vojsku, ništa drugo. I eto, eto mene u domobranskoj radnoj službi, svibanj 2009, moja domobranska stega, moja menstrualna krv koja se odupire. Kad se tata kasnijih godina sastajao sa svojim prijateljima iz toga doba, najčešće bi rekao – idem u kafić kod “poraženih snaga”. Obiteljska sudbina? Povijesne okolnosti?

Moram sad to kazati – vjerojatno je i to razlog koji mi sve čini težim, a doživljaje jačima – mislim da je biti učitelj moj poziv i, naravno, mislim da je to ozbiljan poziv. Moj je pradjed bio gimnazijski profesor u Bjelovaru, moj djed pučki učitelj, selile ga države od Molvi, Božjakovine i Velike Pisanice do Brckovljana, Šestina i Vrapča. Otac je bio predavač na bivšem ETF-u, jaka struja, tako smo to doma zvali. Ukratko, četvrta generacija učitelja. Nisam o tome prije mislila, činilo mi se da je izbor književnosti i filozofije dovoljno daleko od elektrotehnike, da me ništa ne spaja s obiteljskim lancem. Sve dok na očevu pogrebu, sada su tome tri godine, nisam srela njegove bivše studente, mnoge iz Bosne, već starije ljude, blizu šezdesete, koji su mu došli odati posljednju počast, kao čovjeku i profesoru. Zapravo, kao čovjeku koji je, eto, stjecajem okolnosti bio profesor. Nije moj otac bio neki znanstvenik, nisam baš ni ja. Srećom mi je znanost od čitanja i pisanja, pa se nekako snađem.

Katalog pozitive

Odsjek na kojemu sam studirala i na kojemu radim, Odsjek za komparativnu književnost, nikada nije predstavljao Fakultet u cjelini. Hoću reći, mnogi od nas proveli su godine i godine radeći na našem Odsjeku, ali bez osjećaja pripadnosti Fakultetu. U Vijeću – po logici godina i zvanja, izbjegavajući sve upravne funkcije i raznorazna izborna tijela. Odsjek utočište, odsjek uporište – iz kojega se odlazi u realitet Fakulteta i onda vraća u sigurnost vlastita kolegija.

U ova 34 dana izdvajam među nastavnicima dva trenutka. Skupljanje potpisa za otvoreno pismo podrške, kao i sastanak (dijela, kako uvijek kažu) nastavnika u D-III s namjerom da raspravimo smisao dislocirane nastave učinili su mi vidljivim fakultet za koji nisam znala da postoji – ljude koje sam znala samo kao imena ili lica s hodnika postali su stvarne osobe, slušam ih kako govore, njihove dvojbe otvaraju pitanja i u meni. Ako rasprave na Vijeću stvaraju frustraciju time što često završavaju prije nego što su počele, ove su rasprave bile drugačije, predstavljale su ono što jesmo: ljudi s problemima i nekom elementarnom voljom da ih pokušamo riješiti.
Mislim da je pred nama beskrajno puno posla. Kontinuiranog, upornog, jasnog rada – u uvjetima nejasnih, diskontinuranih i nesustavnih radnji nominalnih nositelja vlasti. Rada koji sigurno neće teći niz vodu nego se upirati postojećim tokovima. Kad kažem mi, mislim na nas koji jesmo i koji nismo sjedili na plenumima. Mislim na sve nas ma koliko smo se različito ponašali zadnja 34 dana. Na kolegice i kolege koji su se zaključavali da bi držali nastavu za vrijeme blokade. Vjerujem da su imali svoje razloge. Mislim na studentice i studente koji mi i danas, nakon što sam nebrojeno puta rekla da neće biti sankcija, nude liječničke ispričnice za izostanke. Posebno na one studentice i studente koji se još uvijek ne mogu odlučiti žele li oblik pismenog ili usmenog ispita, pa kažu: “Pa, neka bude kako Vi odredite.” Mislim i na one naše kolegice i kolege nastavnike koji će, u deklarativnom pravu na akademsku slobodu pri oblikovanju kolegija i uvjeta za izlazak na ispit, inzistirati na ispunjenju administrativnih obveza. Svejedno mi je jesu li ili nisu svjesni razloga zbog kojih se hvataju za ljestve birokracije i zašto, zapravo, koriste represivne oblike. Pokušat ću – s onima koje poznajem osobno – osobno i razgovarati. U svih ovih 34 dana najteže mi je padalo to prisilno čuvanje forme, to igranje uloga po represivnoj ljestvici, ta simulacija uređenog poretka stvarnosti. Je li to panika od života? Strah od novoga i nepoznatoga? Otpor prema promjeni? Nesnalaženje u prostoru slobode?

I, umjesto zaključka, jer rasprava tek počinje: podjela na pobunjenike i one koji se bave “djecom, unucima i ugroženim supovima”, s jasnim negativnim i pozitivnim vrijednosnim predznacima, jedna je od blesavoća koju je u javnost iznijela komunikacija na “elektroskupnici svima”, temeljena na hijerahiji ovlaštenog “pošiljatelja”. Kao pošiljatelji i primatelji svi smo jednaki, a hijerahija također fingirana modelom vlasti. Samo, i simulacija vlasti izaziva strah. Distancu? Umor? “Što me se to tiče / pustite me na miru” sindrom? Čime inače objasniti da se tijekom prvog dana svega troje kolega (od 680) očitovalo o poruci svima (ni)je jasno.

U ovome tekstu nisam govorila o studenticama i studentima koji su iznijeli blokadu. Zato jer oni u ovome tekstu postoje, izunutra, oni ga čine. Da nije bilo njih i blokade, sada bih vjerojatno redigirala neko “izlaganje sa skupa” i čekala da prođe sparina. Govorila sam o emocijama, ne o argumentima. Baš zato što mislim da je i to tema koja nas čeka, to neprestano razdvajanje emocija od argumenata, pa cinizam koji uskače kad argumenti ponestanu. Za emocije znadete i sami da ne nestaju.

Nisam bila začuđena ne-izborom za dekana. Zapravo me jako razveselilo da sam usprkos svojim nedostatcima – očiglednima u odnosu na strukture moći i interesne koalicije – dobila puna 34 glasa. 34 glasa za nešto drugo i drugačije, povjerenje da to možemo zajedno učiniti. 34 od 78, pa to je nekih 40 posto glasova, ozbiljan broj. Kako je naslov prikaza moje zadnje knjige ionako glasio “Hrestomatija političkih poraza Andree Zlatar” – a tu formulaciju dugujem dugogodišnjem prijatelju koji je govorio na promociji – evo upisujem još jedan. Što će mi politička pobjeda u ovim uvjetima?

Andrea Zlatar

Vezani članci

  • 28. prosinca 2024. Američki izbori: politika spektakla i “brahmanska ljevica” Lijevo-liberalni diskurs o Donaldu Trumpu, nakon njegove druge izborne pobjede histerično se obrušio na figuru predsjednika kao na oličenje apsolutnog zla. Ova konstrukcija trumpizma kao prevenstveno kulturnog fenomena i populizma s fašističkim tendencijama, nastoji sagraditi bedem (različitih, a po mnogo čemu sličnih političkih aktera) kojim bi se ne samo pružao otpor fašizmu i diktaturi, nego i obranile vrijednosti koje su tobože postojale prije Trumpovih mandata. Njegov autoritarizam nastavlja se predstavljati kao najgora opasnost, pa i diskursima teorija zavjera, dok se autoritarizam demokrata ostavlja uglavnom netaknutim. Jaz između „zatucanih” Trumpovih sljedbenika i „pristojnog” svijeta Demokratske stranke se napumpava do mjere da se odbijanje glasanja za Kamalu Harris maltene izjednačilo s podržavanjem rasizma, seksizma i religioznog fanatizma, čime se prikrivaju mnogo dublji problemi unutar same Demokratske stranke, koji su zapravo doprinijeli Trumpovoj pobjedi. Autor teksta kritizira i Trumpa i demokrate – pokazujući genezu neuspjeha Demokratske stranke, te posebice ekonomske politike, financijsku i svaku drugu podršku izraelskom uništavanju palestinskog stanovništva i ratu u Ukrajini – iz nijansiranije perspektive, koja ne podrazumijeva samo kulturnu i vrijednosnu optiku.
  • 24. prosinca 2024. Menadžment života i smrti od Tel Aviva preko New Yorka do Novog Sada Pokolj u Gazi i svakodnevni gubitak palestinskih života u ruševinama, kažnjavanje osobe koja je ubila direktora korporacije (čiji je profitabilni posao da svakodnevno uskraćuje zdravstvenu skrb ljudima) ali ne i egzekutore beskućnika i svih onih koji proizvode prerane smrti ljudi koji si ne mogu priuštiti privatno zdravstvo, pad nadstrešnice u Novom Sadu u kojem je ubijeno petnaestoro ljudi i studentski prosvjed protiv urušavanja javnih institucija – društveni su punktovi koji možda i nisu toliko daleko kakvima se na prvi pogled čine. U ovim recentnim događajima radi se o povezanim odnosima moći te istovjetnoj društvenoj formaciji: o upravljanju ljudskim tijelima shodno kriterijima stvaranja viška vrijednosti, kao i stvaranja viška ljudi koji otjelovljuju goli život. Upravlja se životima i na temelju roda, rase, etniciteta, nacije, a upravlja se i smrću onih dijelova stanovništva koji se proizvode kao apsolutni višak. Biopolitičke veze premrežavaju cijeli svijet i kroz njih se odlučuje tko ima prava na kakav život a čiji životi nisu vrijedni. Autor analizira ove događaje i odnose moći koji ih određuju iz agambenovske i fukoovske optike.
  • 21. prosinca 2024. „U školu me naćerat’ nemrete“: inkarceracija djetinjstva Moderno školstvo iznjedreno je vojnim reformama 18. st. u izgradnji nacionalnih država, a njegovi su konačni obrisi utisnuti industrijalizacijom i urbanizacijom. Nedugo nakon uspostave modernoga školstva krenule su se artikulirati i njegove kritike među roditeljima i djecom, čiji su glasovi podebljani u literaturi i u pokretima koji su težili emancipaciji (od) rada i/ili od obaveza koje je država pokušavala nametnuti stanovništvu na svom teritoriju. Problem sa školstvom prodire u svakodnevnicu vijestima o nasilju; od rasizma i ejblizma do fizičkih ozljeda djece i nastavnika, od radničkih prosvjeda do kurikularnih sadržaja. U ovome tekstu problematizirana je škola kao institucija, koja od svojih začetaka služi uspostavljanju i održavanju hegemonijskih odnosa te je argumentirana potreba za traganjem za drugim modelima obrazovanja koji će počivati na solidarnosti i podršci rastvaranju okolnosti u kojima se učenje odvija.
  • 20. prosinca 2024. Klasni karakter protesta protiv režima: o upadljivom odsustvu radničke klase I u petom valu prosvjeda protiv Vučićevog režima, nezadovoljstvo se prelijeva na ulice, ali ono što upadljivo izostaje jeste šira podrška radničke klase i siromašnih. Parlamentarna opozicija zapravo nije ta koja dominira aktivnostima, ali jest srednja klasa, čija mjesta popunjavaju i studenti_ce. I dok liberalna inteligencija potencijalna savezništva ili rascjepe između srednje i radničke klase tumači vrijednosno, prije svega kroz elitističke pretpostavke o nedostatnoj političkoj kulturi, autor teksta ovo analizira kroz društveno-ekonomske procese restauracije kapitalizma u Srbiji.
  • 19. prosinca 2024. Akademski bojkot i pitanje krivnje Na zagrebačkom Filozofskom fakultetu od svibnja 2024. djeluju studenti_ce i fakultetski radnici_e okupljeni u neformalnu inicijativu Studentice za Palestinu. Desetak aktivnih članova_ica i širok krug podržavatelja_ica Inicijative organizira prosvjedne akcije, razgovore i čitalačke kružoke, radi na vidljivosti i razumijevanju izraelskih zločina i palestinskog otpora među studentskim tijelom, i – ključno – zahtijeva od uprave akademski bojkot Izraela. O tome što on zapravo podrazumijeva i čime je motiviran piše jedna od članica inicijative Studentice za Palestinu s FFZG-a.
  • 17. prosinca 2024. Prikaz knjige “Palestina, Izrael i moguće alternative: Zbornik tekstova o opstanku i slobodi između Jordana i Sredozemnog mora” "Palestina, Izrael i moguće alternative: Zbornik tekstova o opstanku i slobodi između Jordana i Sredozemnog mora" publikacija je koja donosi važne doprinose podzastupljenih promišljanja povijesti i sadašnjost Palestine i Izraela. Pored predgovora i jednog autorskog teksta, radi se o prijevodima iz različitih lijevih perspektiva – partijskih, sindikalnih i anarhističkih – koje se razvijaju na antiratnim, antinacionalističkim i antikolonijalnim principima, o historiji otpora te o razgradnji mitova o Izraelu kao tobože demokratskoj i pluralističkoj državi. Historija, politika i otpor su polja koja se segmentiraju u cjeline podnaslovljene: "Palestina", "Izrael" i "Alternative i budućnosti". "Kvir Palestina", "Palestinski film" i "Pouke za nas", a od posebnog je značaja što se kroz nekoliko tekstova ne odustaje od utopijskih horizonata i prijedloga za budućnost.
  • 10. prosinca 2024. Showing up Film Showing Up (red. Kelly Reichardt, 2022.) prati, kako nam autor teksta pokazuje, klasne dimenzije proizvodnje umjetnosti. Budući da se njezina dominantna kritika kao i samo polje umjetnosti i dalje čvrsto drže potonulog broda ostajanja u granicama vlastite autonomije, rijetki su slučajevi, poput Reichardtina filma, u kojima se kritika pojavljuje tako elegantno utkana u glavni narativ. Prateći priču o skulptorici keramičkih figurica, film pokazuje kako je umjetničko polje duboko određeno materijalnim faktorima. Glavna protagonistica jedva krpa s krajem, nametnuti su joj brojni oblici skrbi o drugima, no pritom ostaje vjerna umjetničkom izrazu koji se ne pokazuje ni popularnim ni profitabilnim i, kao i svi koji stvaraju, dio je klasnog konflikta inherentnog umjetničkom polju u kapitalizmu. Na koncu, umjesto optimističke vjere u prevratničke mogućnosti umjetnosti, Reichardt kao da naznačava kako ozbiljnije političke posljedice neće doći iz same umjetnosti, za tako nešto potrebna je ozbiljna politika.
  • 4. prosinca 2024. Teatralizacija politike iza scene kapitala Prolazeći kroz nekoliko punktova u antici i Starom Rimu, autor pokazuje – i bliske i napete – veze kazališta i politike, pa ih preko prosvjetiteljskih čvorova raspetljava u Benjaminovoj i Brechtovoj kritici estetizacije politike. Historijski pregled, prije svega kroz filozofiju, uvod je u priču o primjeni glumačke vještine u politici u suvremenom kapitalističkom kontekstu, posebno kroz neofašističke i populističke figure. Međutim način na koji politika postaje spektakl i dramaturgija na kapitalističkoj periferiji ima svoje specifičnosti, stoga je i glumački opseg naizgled neuskladivih uloga širi. I dok se politički spektakl, oličen u glavnom režiseru i glumcu Aleksandru Vučiću, odvija po već poznatim scenarijima i partijsko-političkim smjenama optužbi i odgovornosti, ono što i dalje ostaje netaknuto jesu kapital i njegovi glavni predstavnici.
  • 30. studenoga 2024. Boriti se s nadom, boriti se bez nade, ali apsolutno se boriti Koncept burn out-a ne misli se samo u neoliberalnom individualističkom okviru, jer postoje i brojni primjeri njegova propitivanja kroz različite revolucionarne borbe na ljevici. Jednu od takvih analiza nam daje i Hannah Proctor u knjizi „Burn out: The Emotional Experience of Political Defeat”, u kojoj učimo iz historije poraza progresivnih pokreta. Iako je sam termin burn out prvi put upotrebljen 1974., sagorijevanja u političkim kolektivima su se iskušavala kao umor, (lijeva) melankolija, doživljaj stalnih poraza, depresija, nostalgija, hitnosti i inercija, militantna briga, iscrpljenost, zajedničko raspadanje, ogorčenje, razočarenje nakon emotivnih ulaganja politički projekt koji se pokaže pun mana, autoviktimizacija, nasilje, bolesti različitih društvenih pokreta i kao žalovanja. Nekada je, dakle, burn out bio simptom koji proživljavaju oni koji su se borili za bolje društvo, dok je u današnjem neoliberalnom kontekstu indikator stanja onih koji nastoje da uspiju unutar postojećeg sistema, te koji burn out „liječe“ postavljanjem granica, označavanjem drugih kao toksičnih i okretanjem glave na drugu stranu kako bi se sačuvao unutrašnji mir. Međutim, unatoč promjeni od politiziranog kolektiviteta do apatije i rastućeg individualizma, historijska iskustva nam daju neke lekcije i za sadašnjost i za budućnost, a knjiga nas podsjeća kako kolektivna briga nije opcija (za srednjoklasni komfor) već preduvjet svake borbe, političke akcije i prakse.

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve