Ljevica i logika „manjeg zla“

Iz lijeve pozicije, odabir „manjeg zla“, kao realpolitički prerogativ, perpetuira postojeće političke i društveno-ekonomske odnose, osigurava izostanak problematizacije pozicije vladajuće klase, i stvara navodno realistično, a zapravo apatično, deziluzionirano biračko tijelo. Prvi krug hrvatskih predsjedničkih izbora te prolazak dvoje prosistemskih kandidata Zorana Milanovića i Kolinde Grabar-Kitarović, birače u drugome krugu zadržava upravo unutar takvog horizonta, lišenog imaginarija koji zagovara korjenite društvene promjene.

Zoran Milanović u kampanji za parlamentarne izbore, Rijeka, 5. rujna 2016. (izvor: SDP Hrvatske @ Flickr prema Creative Commons licenci)
Gradiranje lošeg oduvijek je pratilo politiku i politička zbivanja. „Bolje turski turban nego papinska mitra“, poznata je izjava branitelja Konstantinopola neposredno pred njegov pad u 15. stoljeću; „bolje Turci nego papinovci“, bio je stav Holanđana protiv španjolskog apsolutizma u 17. stoljeću. Obje izjave izrečene u maniri manjeg zla govore o tome da ako se već nekome treba predati, onda bolje onome od kojeg se očekuje manja šteta – u turskom kalifatu, ma koliko i on bio odbojan, barem mogu obitavati različite vjere, dok se papinsku ruku mora ljubiti ekskluzivno.

 

Iz bitno bliže perspektive, na logiku manjeg zla oslanja se i argumentacija u vezi izbora između dvoje kandidata koji su ušli u drugi krug recentnih predsjedničkih izbora u Hrvatskoj, a koji će se održati 5. siječnja 2020. Tako se u mainstream medijima praktički svakodnevno ponavlja mantra upućena prvenstveno liberalnom i lijevo liberalnom elektoratu, dakle samoj srčiki srednje klase, da je od ne uvijek najkoncentriranije aktualne predsjednice, HDZ-ove kandidatkinje Kolinde Grabar-Kitarović, puno bolji kandidat bitno staloženiji i razložniji – iako ni on ne bez mana – „dečko s Trnja“, kandidat SDP-a i srodnih stranaka, Zoran Milanović. I dok je prosječni birač 22. prosinca 2019., u prvom krugu, još imao tu slobodu, možda čak i luksuz, da između jedanaestero kandidatkinja i kandidata odabere onu ili onog koji je najbliži njegovu političkom očištu, u drugom krugu željezni zakon izbora manjeg zla traži da se zaokruži broj ispred onoga koji je, riječima samog Milanovića, za „normalnu, staloženu, pristojnu Hrvatsku“. Samo takav kandidat, tvrdi ta ritualna formula većine političkih analitičara i kolumnista, jamči stabilnost, kontinuitet, sigurnost…

 

Istina je da je atmosfera u Hrvatskoj bila najtoksičnija kad su i državu i vladu vodili HDZ-ovi ljudi (u dva Tuđmanova mandata i za sadašnjeg predsjednikovanja Grabar-Kitarović), no logika manjeg zla zapravo perpetuira postojeće političke i društveno-ekonomske odnose, i vladajuću klasu čini de facto intaktnom te predstavlja značajnu prepreku za socijalističke i radničke stranke koje se, zato što moraju objasniti koje se to „zlo“ krije i u manjem zlu, odnosno na koji način sve buržoaske stranke reproduciraju kapitalističke odnose, najčešće otpisuju kao neelektabilne, protestne i slično. Jasno je da se takvim pristupom igra na potpirivanje straha od korjenitih promjena, osobito kod srednjoklasnih biračica i birača, što čitavu političku scenu nužno pozicionira konzervativno i udesno. U tom smislu ponašanjem elektoralnog tijela upravljaju taktičke ili konjunkturne odluke birača, koje uvijek uključuju njihovu racionalizaciju, kompromis i autokorekciju, a sve su to prepreke koje ne dozvoljavaju tako lako pristup na politički teren programima i opredjeljenjima koja su okrenuta dalekosežnijim, da ne kažemo maksimalističkim ciljevima.

 

Osim toga, izbor manjeg zla sam po sebi govori o ograničenjima kapitalističke demokracije u kojoj je dijapazon ponuđenih političkih programa i aktera vrlo uzak, u kojoj kandidati ne pokrivaju dovoljno širok spektar društveno-političkih tema i interesa te u kojoj je velik broj segmenata društva politički isključen ili nereprezentiran. To je osobito izraženo u političkim duopolima poput onog koji je na djelu u Hrvatskoj, gdje se HDZ i SDP na vlasti izmjenjuju već punih 30 godina. O razmjerima politički (parlamentarno) praktički nereprezentiranih dijelova društva govore podaci o čak 813 tisuća građana koji su 2010. dali svoj potpis na referendumu protiv izmjena Zakona o radu te 748 tisuća građana koji su ove godine podržali referendumsku inicijativu „67 je previše“ protiv mirovinske reforme. Unatoč tome, i SDP-ova i HDZ-ove vlade u međuvremenu su nastavile voditi proturadničke i protuumirovljeničke politike, donekle ublažene spomenutim referendumskim inicijativama.

 

Logika biranja prema principu manjeg zla novu je dimenziju zadobila poznatim Thatcheričinim diktumom o tome da kapitalizam „nema alternativu“. U njezinu korijenu je i stara hladnoratovska teza, danas opet aktualna, o komunizmu kao ultimativnom zlu. Preventivna logika manjeg zla stvara navodno realističnog, a zapravo apatičnog, posve deziluzioniranog birača. Naime, princip manjeg zla, manje štete, elektabilnosti, ne koristi se za dezavuiranje bilo kojih trećih kandidata, nego najčešće za izbacivanje iz političke orbite kandidata ljevice, koje se, zato što su radikalniji od političara na centrističkim pozicijama, javnosti predstavlja ne samo kao fantazerske, nezrele i nerealne, nego se često otpisuje i kao neradničke te parazitske. Tako je Zoran Milanović u predizborju prvoga kruga predsjedničkih izbora socijalističku kandidatkinju Katarinu Peović pokušao otpraviti klasičnom antiuhljebničkom retorikom i patronizirajućim stavom, kao onu koja se „vrlo srčano zalaže za svoje lijeve ideje“, ali za koju bi on, eto, „više volio da je izabrala revolucionarni put Ive Lole Ribara, Koče Popovića i onih ljudi koji su bili po zatvorima i bježali od policije, a ne radili u komforu javnog sektora i katedre na Filozofskom fakultetu, jer tako je lako“.

 

Naravno, komfor u kojem su radili sam Zoran Milanović i Kolinda Grabar-Kitarović, oboje kadrovi Ministarstva vanjskih poslova (na temelju čega su kolege komentatori već zaključili da su ovi izbori zapravo „dvoboj desnog i lijevog krila Tuđmanove diplomacije“), njihove klasne pozicije čini bliskima do te mjere da im i ne preostaje ništa drugo nego razlikovanje po „svjetonazorskim pitanjima“. Kada govorimo o Kolindi Grabar-Kitarović (koja je u prvom krugu osvojila 26,65 posto glasova) i njezinom glavnom izazivaču zdesna Miroslavu Škori (koji je od nje dobio tek nešto manje glasova, 24,45 posto te ispao iz daljnje utrke), ustvrdit ćemo da se tu zapravo radilo o dvoboju desnog i lijevog krila Tuđmanove stranke, iako je Škoro nominalno bio nezavisni kandidat. Aktualna predsjednica u svom je mandatu bila apsolutno posvećena očuvanju vanjskih granica EU-a te je pokazala punu lojalnost zapadnim geopolitičkim i sigurnosnim interesima. Svoju poziciju uglavnom je legitimirala opetovanim nalaženjem novih potencijalnih žarišta međunarodnih sukoba, prije svega u susjedstvu. Zagovornica je euroatlantskih integracija, politički profitira od migrantske krize, napuhuje napetosti u odnosima Hrvatske i Srbije itd. Ona je na neki način oličenje stranačke oligarhije, dok je u Škori svog zastupnika našao dio nezadovoljne baze HDZ-a plus vanhadezeovska desnica, koji bi da politiku vrate u domaće dvorište, da se prioriteti s međunarodnih odnosa prebace na međunacionalne, da od faktora stabilnosti u regiji, kako nam tepaju u međunarodnim vojno-političkim alijansama, postanemo zajednica okrenuta unutarnjim problemima, te da neutraliziraju domaću odnarođenu i korumpiranu elitu zajedno s vanjskim tutorima. Uostalom, nije prvi put da su se na nekim izborima natjecale HDZ-ove frakcije, odnosno da nam je ostavljen tek uski izborni koridor između njegovih pravovjernika i renegata.

 

Izjava nezavisne Dalije Orešković, bivše predsjednice Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, koja je kao predsjednička kandidatkinja dobila 2,89 posto glasova, da se kod nas na vlasti samo izmjenjuju dva politička kartela – poput svojedobne ocjene Friedricha Engelsa, koji je u uvodu Marxova „Građanskog rata u Francuskoj“ za američku politiku ustvrdio da su tamo na djelu „dva ganga“, odnosno „dva kartela političara protiv kojih je nacija nemoćna, jer su oni samo naizgled njegove sluge, ali u stvarnosti je iskorištavaju i pljačkaju“ – zvuči radikalno, no njezina rješenja protiv bipartizma HDZ-a i SDP-a kratkog su dometa. Dalija Orešković, koja je u okviru svog programa izradila novu strategiju suzbijanja korupcije za razdoblje od 2020. do 2025., željeni je mandat naime vidjela kao antikorupcijski, kao poštenije upravljanje kapitalizmom – bez zadiranja u eksploataciju kao njegovu konstitutivnu značajku, klasne kontradikcije i strukturne mane – odnosno kao svojevrsno produženo djelovanje Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.

 

Zanimljivo je da su u prvom izbornom krugu još dvojica kandidata gradila kampanju oko teme korupcije: četvrtoplasirani Mislav Kolakušić (osvojio je 5,87 posto glasova) i petoplasirani Dario Juričan (4,61 posto glasova). Kolakušić, bivši sudac koji je u svibnju ove godine na izborima za Europski parlament osvojio više od 68 tisuća glasova, kao rješenje je predlagao bonapartističke metode, prije svega povećanje predsjedničkih ovlasti. Srećom, nakon lošeg rezultata na predsjedničkim izborima odlučio je zaobići parlamentarne. Dario Juričan, miljenik portala Index, kojemu je Index Promocija donirala oglasnog prostora u vrijednosti 200 000 kuna, imao je na momente duhovitu kampanju, no tematizirajući korupciju vezano uz lik i djelo zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića taj je problem dobrim dijelom sveo na pitanje karaktera, ne zahvaćajući time sistemske preduvjete za korupciju. Njegova kampanja jest relaksirajuća – u maniri dvorske lude, Juričan javno izgovara ono što se drugi ne usude – ali mu je pristup sličan medijskim obradama raznoraznih afera koje se fokusiraju na pojedine političke aktere, te nema programskih ni organizacijskih kapaciteta za dugoročnost i najvjerojatnije će se iscrpiti nakon sljedećih zagrebačkih izbora.

 

Zoran Milanović, pobjednik prvoga kruga s 29,55 posto glasova, figurira kao savršeni kandidat nevladine scene, svjetonazorske „ljevice“ zgrožene i isprepadane Škorinim, Kolindinim i ostalim „ognjištarima“. Bez pravog doticaja s radnim ljudima i uvjetima njihova života i rada, koji su se za njegova premijerskog mandata od kraja 2011. do početka 2016. bitno pogoršali, Milanović je inkarnacija liberalne elite (spomenimo samo sporni institut predstečajnih nagodbi kojima se pogodovalo velikim tvrtkama i istovremeno smanjenje zakonske zaštite radnika, čija je posljedica i to da je Hrvatska u samom vrhu zemalja EU-a po udjelu privremeno zaposlenih među svim zaposlenima – on je u 2016. iznosio više od 22 posto). Međutim, ovaj bi put, bez obzira na odvojenost od naroda (termin koji je dijelu elektorata kojem on inklinira oduvijek bio u najmanju ruku suspektan, ako ne i posve odiozan), ipak mogao doći do pobjede na predsjedničkim izborima, ako se, između ostalog, djelatnim pokaže i više puta spominjani minimalistički rezon biranja manjeg zla.

 

Novitet ovih predsjedničkih izbora svakako je Katarina Peović, prva socijalistička predsjednička kandidatkinja u Hrvatskoj od 1990., kandidatkinja Radničke fronte i Socijalističke radničke partije (uz podršku Nove ljevice, dok se politička platforma Možemo!, s kojom RF koalira u zagrebačkoj skupštini, držala rezervirano i nije je službeno podržala), koja je u prvom krugu osvojila 1,12 posto, odnosno oko 21.400 glasova, od toga najviše u pulskoj, riječkoj i zagrebačkoj regiji. U sklopu programa „za demokratski socijalizam 21. stoljeća“ (istu formulaciju sadržavao je i SRP-ov program još dok je tu stranku vodio Stipe Šuvar), Katarina Peović reaktivirala je socijalistički vokabular i vratila u javni optjecaj razgovor o načinu proizvodnje i njegovu utjecaju na cjelokupni društveni život, koji nije odvojen od ekonomske sfere. S druge strane, liberalni političari, poput Zorana Milanovića, svojim politikama pauperiziraju stanovništvo, istovremeno se zgražajući nad njegovom „zaostalošću“, na taj način legitimirajući potrebu za „prosvijećenim elitama“, odnosno vlastitim problematičnim politikama.

 

Nekako otprilike u vrijeme kada je Katarina Peović najavila svoju predsjedničku kandidaturu, pojavila se i jedna inicijativa koja bi možda mogla pomoći pretvaranju ovih dvadeset i nešto tisuća dobivenih glasova u parlamentarni mandat. Naime, ekonomist Domagoj Mihaljević tada je u dokumentu upućenom velikom broju lijevih aktera i medija pod naslovom „Otvoreni pred-izbori na ljevici za euro-izbore“ predložio da se domaća lijeva scena okrupni na način da se organiziraju predizbori po uzoru na sličnu praksu u Sjedinjenim Državama. „Temeljni cilj je iskoristi priliku koju nudi nadolazeći dvogodišnji ciklus izbora (euro-izbori, predsjednički, parlamentarni, lokalni) da bi se primarno oživjelo i dinamiziralo lijevo polje, da bi se otvorio prostor ideološkim raspravama i debatama, vidjelo kakvu viziju društva ljevičari nude, i da se što veći broj ljudi aktivno uključi u ove procese“, obrazložio je Mihaljević. Dva su izborna ciklusa od tada već prošla, a ideja nije naišla na odgovarajući odjek. Ostaje vidjeti hoće li se svojevrsnim domaćim primariesima na ljevici pristupiti 2020. godine, uoči parlamentarnih izbora. No budući da parlament nikad nije glavno mjesto lijeve politike, još će važnije biti iskoristiti tekući proces proletarizacije i u uvjetima atomizacije radnika i prelaska na uslužnu ekonomiju pokušati izgraditi bazu koja će biti više od one elektoralne.

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2019. godinu.

Vezani članci

  • 28. prosinca 2024. Američki izbori: politika spektakla i “brahmanska ljevica” Lijevo-liberalni diskurs o Donaldu Trumpu, nakon njegove druge izborne pobjede histerično se obrušio na figuru predsjednika kao na oličenje apsolutnog zla. Ova konstrukcija trumpizma kao prevenstveno kulturnog fenomena i populizma s fašističkim tendencijama, nastoji sagraditi bedem (različitih, a po mnogo čemu sličnih političkih aktera) kojim bi se ne samo pružao otpor fašizmu i diktaturi, nego i obranile vrijednosti koje su tobože postojale prije Trumpovih mandata. Njegov autoritarizam nastavlja se predstavljati kao najgora opasnost, pa i diskursima teorija zavjera, dok se autoritarizam demokrata ostavlja uglavnom netaknutim. Jaz između „zatucanih” Trumpovih sljedbenika i „pristojnog” svijeta Demokratske stranke se napumpava do mjere da se odbijanje glasanja za Kamalu Harris maltene izjednačilo s podržavanjem rasizma, seksizma i religioznog fanatizma, čime se prikrivaju mnogo dublji problemi unutar same Demokratske stranke, koji su zapravo doprinijeli Trumpovoj pobjedi. Autor teksta kritizira i Trumpa i demokrate – pokazujući genezu neuspjeha Demokratske stranke, te posebice ekonomske politike, financijsku i svaku drugu podršku izraelskom uništavanju palestinskog stanovništva i ratu u Ukrajini – iz nijansiranije perspektive, koja ne podrazumijeva samo kulturnu i vrijednosnu optiku.
  • 24. prosinca 2024. Menadžment života i smrti od Tel Aviva preko New Yorka do Novog Sada Pokolj u Gazi i svakodnevni gubitak palestinskih života u ruševinama, kažnjavanje osobe koja je ubila direktora korporacije (čiji je profitabilni posao da svakodnevno uskraćuje zdravstvenu skrb ljudima) ali ne i egzekutore beskućnika i svih onih koji proizvode prerane smrti ljudi koji si ne mogu priuštiti privatno zdravstvo, pad nadstrešnice u Novom Sadu u kojem je ubijeno petnaestoro ljudi i studentski prosvjed protiv urušavanja javnih institucija – društveni su punktovi koji možda i nisu toliko daleko kakvima se na prvi pogled čine. U ovim recentnim događajima radi se o povezanim odnosima moći te istovjetnoj društvenoj formaciji: o upravljanju ljudskim tijelima shodno kriterijima stvaranja viška vrijednosti, kao i stvaranja viška ljudi koji otjelovljuju goli život. Upravlja se životima i na temelju roda, rase, etniciteta, nacije, a upravlja se i smrću onih dijelova stanovništva koji se proizvode kao apsolutni višak. Biopolitičke veze premrežavaju cijeli svijet i kroz njih se odlučuje tko ima prava na kakav život a čiji životi nisu vrijedni. Autor analizira ove događaje i odnose moći koji ih određuju iz agambenovske i fukoovske optike.
  • 21. prosinca 2024. „U školu me naćerat’ nemrete“: inkarceracija djetinjstva Moderno školstvo iznjedreno je vojnim reformama 18. st. u izgradnji nacionalnih država, a njegovi su konačni obrisi utisnuti industrijalizacijom i urbanizacijom. Nedugo nakon uspostave modernoga školstva krenule su se artikulirati i njegove kritike među roditeljima i djecom, čiji su glasovi podebljani u literaturi i u pokretima koji su težili emancipaciji (od) rada i/ili od obaveza koje je država pokušavala nametnuti stanovništvu na svom teritoriju. Problem sa školstvom prodire u svakodnevnicu vijestima o nasilju; od rasizma i ejblizma do fizičkih ozljeda djece i nastavnika, od radničkih prosvjeda do kurikularnih sadržaja. U ovome tekstu problematizirana je škola kao institucija, koja od svojih začetaka služi uspostavljanju i održavanju hegemonijskih odnosa te je argumentirana potreba za traganjem za drugim modelima obrazovanja koji će počivati na solidarnosti i podršci rastvaranju okolnosti u kojima se učenje odvija.
  • 20. prosinca 2024. Klasni karakter protesta protiv režima: o upadljivom odsustvu radničke klase I u petom valu prosvjeda protiv Vučićevog režima, nezadovoljstvo se prelijeva na ulice, ali ono što upadljivo izostaje jeste šira podrška radničke klase i siromašnih. Parlamentarna opozicija zapravo nije ta koja dominira aktivnostima, ali jest srednja klasa, čija mjesta popunjavaju i studenti_ce. I dok liberalna inteligencija potencijalna savezništva ili rascjepe između srednje i radničke klase tumači vrijednosno, prije svega kroz elitističke pretpostavke o nedostatnoj političkoj kulturi, autor teksta ovo analizira kroz društveno-ekonomske procese restauracije kapitalizma u Srbiji.
  • 19. prosinca 2024. Akademski bojkot i pitanje krivnje Na zagrebačkom Filozofskom fakultetu od svibnja 2024. djeluju studenti_ce i fakultetski radnici_e okupljeni u neformalnu inicijativu Studentice za Palestinu. Desetak aktivnih članova_ica i širok krug podržavatelja_ica Inicijative organizira prosvjedne akcije, razgovore i čitalačke kružoke, radi na vidljivosti i razumijevanju izraelskih zločina i palestinskog otpora među studentskim tijelom, i – ključno – zahtijeva od uprave akademski bojkot Izraela. O tome što on zapravo podrazumijeva i čime je motiviran piše jedna od članica inicijative Studentice za Palestinu s FFZG-a.
  • 17. prosinca 2024. Prikaz knjige “Palestina, Izrael i moguće alternative: Zbornik tekstova o opstanku i slobodi između Jordana i Sredozemnog mora” "Palestina, Izrael i moguće alternative: Zbornik tekstova o opstanku i slobodi između Jordana i Sredozemnog mora" publikacija je koja donosi važne doprinose podzastupljenih promišljanja povijesti i sadašnjost Palestine i Izraela. Pored predgovora i jednog autorskog teksta, radi se o prijevodima iz različitih lijevih perspektiva – partijskih, sindikalnih i anarhističkih – koje se razvijaju na antiratnim, antinacionalističkim i antikolonijalnim principima, o historiji otpora te o razgradnji mitova o Izraelu kao tobože demokratskoj i pluralističkoj državi. Historija, politika i otpor su polja koja se segmentiraju u cjeline podnaslovljene: "Palestina", "Izrael" i "Alternative i budućnosti". "Kvir Palestina", "Palestinski film" i "Pouke za nas", a od posebnog je značaja što se kroz nekoliko tekstova ne odustaje od utopijskih horizonata i prijedloga za budućnost.
  • 10. prosinca 2024. Showing up Film Showing Up (red. Kelly Reichardt, 2022.) prati, kako nam autor teksta pokazuje, klasne dimenzije proizvodnje umjetnosti. Budući da se njezina dominantna kritika kao i samo polje umjetnosti i dalje čvrsto drže potonulog broda ostajanja u granicama vlastite autonomije, rijetki su slučajevi, poput Reichardtina filma, u kojima se kritika pojavljuje tako elegantno utkana u glavni narativ. Prateći priču o skulptorici keramičkih figurica, film pokazuje kako je umjetničko polje duboko određeno materijalnim faktorima. Glavna protagonistica jedva krpa s krajem, nametnuti su joj brojni oblici skrbi o drugima, no pritom ostaje vjerna umjetničkom izrazu koji se ne pokazuje ni popularnim ni profitabilnim i, kao i svi koji stvaraju, dio je klasnog konflikta inherentnog umjetničkom polju u kapitalizmu. Na koncu, umjesto optimističke vjere u prevratničke mogućnosti umjetnosti, Reichardt kao da naznačava kako ozbiljnije političke posljedice neće doći iz same umjetnosti, za tako nešto potrebna je ozbiljna politika.
  • 4. prosinca 2024. Teatralizacija politike iza scene kapitala Prolazeći kroz nekoliko punktova u antici i Starom Rimu, autor pokazuje – i bliske i napete – veze kazališta i politike, pa ih preko prosvjetiteljskih čvorova raspetljava u Benjaminovoj i Brechtovoj kritici estetizacije politike. Historijski pregled, prije svega kroz filozofiju, uvod je u priču o primjeni glumačke vještine u politici u suvremenom kapitalističkom kontekstu, posebno kroz neofašističke i populističke figure. Međutim način na koji politika postaje spektakl i dramaturgija na kapitalističkoj periferiji ima svoje specifičnosti, stoga je i glumački opseg naizgled neuskladivih uloga širi. I dok se politički spektakl, oličen u glavnom režiseru i glumcu Aleksandru Vučiću, odvija po već poznatim scenarijima i partijsko-političkim smjenama optužbi i odgovornosti, ono što i dalje ostaje netaknuto jesu kapital i njegovi glavni predstavnici.
  • 30. studenoga 2024. Boriti se s nadom, boriti se bez nade, ali apsolutno se boriti Koncept burn out-a ne misli se samo u neoliberalnom individualističkom okviru, jer postoje i brojni primjeri njegova propitivanja kroz različite revolucionarne borbe na ljevici. Jednu od takvih analiza nam daje i Hannah Proctor u knjizi „Burn out: The Emotional Experience of Political Defeat”, u kojoj učimo iz historije poraza progresivnih pokreta. Iako je sam termin burn out prvi put upotrebljen 1974., sagorijevanja u političkim kolektivima su se iskušavala kao umor, (lijeva) melankolija, doživljaj stalnih poraza, depresija, nostalgija, hitnosti i inercija, militantna briga, iscrpljenost, zajedničko raspadanje, ogorčenje, razočarenje nakon emotivnih ulaganja politički projekt koji se pokaže pun mana, autoviktimizacija, nasilje, bolesti različitih društvenih pokreta i kao žalovanja. Nekada je, dakle, burn out bio simptom koji proživljavaju oni koji su se borili za bolje društvo, dok je u današnjem neoliberalnom kontekstu indikator stanja onih koji nastoje da uspiju unutar postojećeg sistema, te koji burn out „liječe“ postavljanjem granica, označavanjem drugih kao toksičnih i okretanjem glave na drugu stranu kako bi se sačuvao unutrašnji mir. Međutim, unatoč promjeni od politiziranog kolektiviteta do apatije i rastućeg individualizma, historijska iskustva nam daju neke lekcije i za sadašnjost i za budućnost, a knjiga nas podsjeća kako kolektivna briga nije opcija (za srednjoklasni komfor) već preduvjet svake borbe, političke akcije i prakse.

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve