Onkraj nuklearne obitelji

"Brak je konzervativna institucija, način da se klasa reproducira. On je osnova za male jedinice – obitelj, crkvu, zajednicu – za koje je Edmund Burke smatrao da su nužne za etičko društvo. Prema konzervativcima, brak liječi siromaštvo, traume iz djetinjstva i nasilje izazvano vatrenim oružjem. Međutim, osobito čeznu za tzv. tradicionalnim obiteljima, gdje je otac hranitelj, a majka domaćica. Naš porezni zakon odražava ovu težnju. Napisan je kako bi išao u prilog bogatim bračnim parovima, od kojih su većina bijeli, kao što je Dorothy Brown nedavno primijetila u knjizi The Whiteness of Wealth"

Majka i kćer u kućanskom poslu, Julie de Graag (1877-1924), original se nalazi u Državnom muzeju u Amsterdamu, Nizozemska (izvor: rawpixel.com)
Nećemo dokinuti prekarnost nostalgijom za periodom u kojem su muškarci bili glavni hranitelji.



Nedavno sam pogledala sve epizode emisije pod nazivom Marriage or Mortgage (Brak ili hipoteka). Ova Netflixova produkcija, smještena u Nashvilleu u saveznoj državi Tennessee, traži od parova da odaberu između dva označitelja zrelosti: zakonsku vezu ili vlasništvo nad imovinom. Proračuni na koje se mogu osloniti pokrivaju samo jednu opciju te je potrebno odlučiti. Parovi gotovo bez iznimke biraju vjenčanje. Prvi put kada sam gledala ovu emisiju urlikala sam na televizor. Ako su vam ponudili kuću, zašto biste se umjesto toga vjenčali?
 
Brak je konzervativna institucija, način da se klasa reproducira. On je osnova za male jedinice – obitelj, crkvu, zajednicu – za koje je Edmund Burke smatrao da su nužne za etičko društvo. Prema konzervativcima, brak liječi siromaštvo, traume iz djetinjstva i nasilje izazvano vatrenim oružjem. Međutim, osobito čeznu za tzv. tradicionalnim obiteljima, gdje je otac hranitelj, a majka domaćica. Naš porezni zakon odražava ovu težnju. Napisan je kako bi išao u prilog bogatim bračnim parovima, od kojih su većina bijeli, kao što je Dorothy Brown nedavno primijetila u knjizi The Whiteness of Wealth: „Više od 40 posto kućanstava bijelih bračnih parova dobiva između 200 001 i 1 milijun američkih dolara u poreznim olakšicama, dok njih manje od 20 posto plaća novčane penale“. Većina ih „zrcali povijesni arhetip jednog hranitelja i supružnika koji ostaje doma“, što se može pripisati „odlukama o poreznoj politici koje su donesene u prvoj polovici dvadesetog stoljeća“ i koje su osmišljene kako bi favorizirale određene obiteljske strukture naspram drugih.
 
Branitelj_ica tradicionalne obitelji mogla bi reći „Pa što? Kome to šteti?“ Međutim, šteta je inherentna prisili, a niti brak ni obitelj nisu neutralni konstrukti. Oboje su korisni kao oružje desnice. Laskaju religioznim stavovima društvenih konzervativaca i ograničavaju naše političke horizonte. Određenim prijedlozima u sklopu sustava socijalne sigurnosti – poput univerzalne dječje skrbi – neminovno su na meti roditelji i dječji odgoj. Druge bi trebalo proširiti tako da se opsegom ne zadržavaju na braku ili obitelji. Dječji doplatak je dobra, čak i transformativna društvena politika. Doplatak za odgajatelja, dostupan svakome tko je odgovoran za uzdržavanu osobu, bio bi još bolji.
 
Čak i kada su odvojeni od pravnih i političkih režima, brak i obitelj proždiru ogroman dio naše pažnje. Ljevičari i ljevičarke koje strahuju da je kapitalizam prijetnja obitelji u pravu su, ali samo zato što je kapitalizam prijetnja za sve odnose. Kao što Sarah Jaffe piše u knjizi Work Won’t Love You Back, rad remeti kako prijateljstva, tako i brakove. Antisindikalni zapošljavatelji huškaju radnike_ce jedne protiv drugih, a sustav profesionalnog napredovanja može imati isti učinak. Rad se danas uvukao u svaku pukotinu modernog života, ostavljajući premalo prostora za bilo što ili bilo koga drugog.
 
Melinda Cooper tvrdi da je naspram prekarnosti obitelj potencijalno utočište koje treba našu zaštitu. No zašto ograničiti naš fokus na jedan djelić problema? Dok se lijevi branitelji obitelji znaju ograničiti na zagovaranje politika koje pomažu roditeljima, ja bih radije zagovarala više slobodnog vremena za sve. Ovi detalji su bitni. Nećemo dokinuti prekarnost nostalgijom za periodom u kojem su muškarci bili glavni hranitelji. Pandemija nam je pokazala koliko su ove stare, orodnjene podjele i dalje moćne: žene su obavljale većinu reproduktivnog rada prije izbijanja pandemije, a prema anketama, njihovo se opterećenje samo povećalo time što su djeca ostala doma i nisu išla u školu. Istovremeno, stotine tisuća nebijelih žena napose se našlo na udaru gubitka radnih mjesta.
 
Prošlost nas zaista može naučiti nekim lekcijama. Verzija univerzalne dječje skrbi postojala je u Sjedinjenim Državama, kao privremeni produkt Drugog svjetskog rata. Međutim, dvadeseto stoljeće neće riješiti problem optimalne podrške svježe nezaposlenim ženama i njihovim obiteljima. Niti će nam pogled unatrag biti jedino dostupno sredstvo ako ih želimo poštediti potrebe za radom kao takve. Trebali bismo proširiti naše imaginarije i rješenja onkraj nuklearne obitelji. Ovaj pokušaj iziskuje od nas da budemo selektivni po pitanju toga tko su nam saveznici. Kada biranim riječima upozoravaju na nesputani kapitalizam, religijski konzervativci mogu zazvučati kao prijatelji, čak i potencijalni partneri. No njihov je cilj očuvati obiteljsku strukturu koja obesnažuje žene i ne dovodi u pitanje stare hijerarhije. U doba ekstremnih ekonomskih nejednakosti, ljevica treba ideje i saveznike – ali ne takve ideje i takve saveznike.
 
U listopadu stupam u brak, dijelom zato što sam na to primorana zbog politike. Imam zdravstveni problem i ako završim u bolnici, želim da moj partner ima određena zakonska prava. Zaruke su me primorale da si postavim komplicirana pitanja, kao što su: „Kada sam postala osoba koja želi stupiti u brak?“ Godinama sam govorila da to nikada neću učiniti, a sada gledam slike cvijeća i prstenja i torti. Pri razmatranju ovoga pitanja shvatila sam da su parovi na Marriage or Mortgage u pravu. Poput njih, i ja želim vjenčanje.
 
Industrija vjenčanja teško da je radikalni raj. (Uglavnom je monstruozna.) Međutim, vjenčanje je puno lakše subvertirati od braka. Moj partner i ja skupa smo već sedam godina, a zajedno živimo njih šest. Nakon vjenčanja nećemo biti ništa manje niti više posvećeni jedno drugom. Nisu nam potrebni nikakvi kućanski aparati, nemamo mjesta u stanu za stajaći mikser, a ne možemo mirne savjesti tražiti od nekoga da nam kupi Le Creuset kuhinjsko posuđe. U čemu je onda poanta vjenčanja? U tome da nas veže jedno uz drugo, kao i uz sve ostale.
 
Solidarnost veže jednu individuu s drugom u istoj borbi i uspostavlja zajedničko dobro onkraj običajnih podjela. Kada je ljubav toliko jaka da može trajati cijeli život, vrijedi je obilježiti i traži podršku kolektiva. „Rad vas nikada neće voljeti zauzvrat“, piše Jaffe, „ali drugi ljudi hoće“. Radni zahtjevi možda su nas otrgnuli na stotine milja daleko od ljudi koje volimo, ali na jedan dan ćemo ih privući natrag oko nas. Ceremonije se nikada ne tiču samo jedne osobe, ili čak dvije; one su kolektivni događaji. Ne želimo se učiniti odgovornima samo jedni drugima, nego i obiteljima koje smo sami odabrali. Želimo javno obznaniti naše obveze, u čijem je temelju ljubav.
 
Kapitalizam nas huška jedne na druge, obitelj protiv obitelji, klasu protiv klase. Otuđuje nas onako kako brak može otuđiti par od svih drugih, na način na koji tradicionalna obitelj otuđuje sve one koji se ne uklapaju u nju. Ove institucije suprotstavljene su stvarnosti koju ja i moj partner želimo izgraditi.
 
Kada se osjećam romantično, i to ne samo prema svom partneru, želim širiti svoju sreću na druge. Prema definiciji solidarnosti, za to je potreban rad, ali to nije loše mjesto za početak. Temelj svakog sporazumnog odnosa, bilo s vašim partnerom, bilo s prijateljem ili drugom, leži u empatiji i brigi. Dakle, u antitezi onoga na što nas kapitalizam i desnica primoravaju.





Sarah Jones je kolumnistica New York Magazinea, gdje piše o nejednakosti i nacionalnoj politici.





Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2021. godinu.






Vezani članci

  • 26. rujna 2022. Djelomično automatizirani platformski kapitalizam Dok se tehnologija prikazuje kao lijek za sve društvene probleme, dobiva se još više (algoritamskog) nadziranja, slabo plaćenih mikro poslova i nevidljivih oblika rada. Umjetna inteligencija i platformizacija rada nisu omogućile punu automatizaciju, već su stvorile nove oblike jeftine i fleksibilne radne snage nejasnog pravnog statusa. Na koncu, one oblikuju i skučenu viziju politike kao digitalne tehnokracije. Umjesto nekadašnjeg tehnološkog optimizma, suvremeni žanr tehnobudućnosti ušančen je u društveni konzervativizam, ne odmičući od uvijek jedne te iste vizije budućnosti i odnosa moći.
  • 19. rujna 2022. Što je društveno potrebno radno vrijeme? "Društveno potrebno radno vrijeme je sila koja nas pritišće, disciplinira naše pokrete, tjera nas da proizvodimo vrijednost samo radi proizvodnje vrijednosti, nagrađuje nas kada uspijemo proizvoditi iznad prosječne produktivnosti i kažnjava nas kada zaostajemo."
  • 10. rujna 2022. Populisti ne integriraju mase u političke procese Čitav je spektar značenja ideje populizma: od pozitivno konstruiranog političkog stila do negativno nabijenog termina kojim (uglavnom) liberalni mediji podjednako demoniziraju sve što se stigmatizira kao „ekstremno lijevo“ i „ekstremno desno“. I dok populistička retorička strategija upotrebljava kategorije poput „narod“ (spram „elita“) ili „99%“ (spram „1%“) te nastoji uvjeriti da je na strani „većine“, važno je istaći da je populistički stil nešto sasvim drugo od ozbiljnog političkog organiziranja masa. Masovna politika, koja se gradi kroz dugoročnije i ukorjenjenije masovne partije, pokrete i društvenost radničke klase, ne oslanja se na medijsku prezentnost stranaka i glasačku podršku pasivnog naroda, već na demokratičnu i institucionalniju (samo)organizaciju masa. O različitim ciljevima lijevih i desnih populizama, ograničenjima postmarksističke verzije populizma, usponu populističke desnice, neoliberaliziranju lijevog centra i nestanku radničke ljevice u Italiji, razgovarali smo s Davidom Broderom tijekom njegova gostovanja na 15. Subversive festivalu.
  • 8. rujna 2022. Kapitalistička laž o recikliranju "Do danas je samo 10 posto plastike u svijetu reciklirano. Plastika koja završi u kantama za recikliranje već se trideset godina naprosto premješta po cijelom svijetu, prodaje u zemlje poput Kine ili Indonezije, koje jednako tako ne uspijevaju reciklirati ovaj materijal, koji se zato prodaje dalje. Plastika se na kraju baca na odlagališta otpada ili u ocean, gdje postoje prave planine plastike koje sežu sve do najvećih dubina, a pronađena je i u uzorcima ljudske krvi te plućnog tkiva."
  • 19. kolovoza 2022. Globalni porast broja gladnih; nesigurna opskrba hranom za 2,3 milijarde ljudi "U trenutku objave ovog izvješća aktualni rat u Ukrajini u koji su uključena dva najveća svjetska proizvođača osnovnih žitarica, uljarica i gnojiva, remeti međunarodne opskrbne lance i podiže cijene žitarica, gnojiva, energije, kao i gotove terapeutske hrane za djecu s teškom pothranjenošću. Ova situacija nastupa u trenutku kada su opskrbni lanci već pod nepovoljnim utjecajem sve češćih ekstremnih klimatskih događaja, posebno u zemljama s niskim dohotkom, i ima potencijalno otrežnjujuće implikacije na globalnu sigurnost opskrbe hranom i prehranu."
  • 24. srpnja 2022. Radnički ponos u Sindikatu pomorskih kuhara i stjuarda "Desetljećima prije modernog LGBTQ+ pokreta, mali, ali militantni sindikat pomorskih radnika na Zapadnoj obali s autanim gej članovima i vođama skovao je slogan koji povezuje diskriminaciju gej muškaraca, rasnu diskriminaciju i hajku na ljevičare. Tijekom većeg dijela perioda od dva desetljeća, Sindikat pomorskih kuhara i stjuarda borio se protiv diskriminacije na brodovima na kojima su radili njegovi članovi i šire u društvu, sve dok ga nisu slomile iste korporativne i vladine snage koje su pokušale uništiti Ujedinjene sindikate energetike SAD-a tijekom Hladnog rata."
  • 19. srpnja 2022. Kako kapitalizam ubija romantiku Kapitalistički uvjeti igraju veliku ulogu u našim ljubavnim, prijateljskim i drugim intimnim vezama. Nekoliko istraživanja u Britaniji pokazalo je kako je glavna sfera oko koje se vrte partnerski problemi – novac. Financijski stres i prekomjerni rad ujedno su i ograničenja zbog kojih mnogi ne mogu napustiti nasilne i neispunjavajuće veze. I dok terapije mogu samo olakšati neke nedaće u vezama, brojne probleme koji stvaraju društveni pritisci nijedna terapija ne rješava. Dok se rješenja ovakvih problema u datom kontekstu svode na „više vremena i više novca“, oslobođenje seksualnosti i održavanje veza mogu svoj potencijal izraziti samo u nekom drugačijem društvu koje je usmjereno na potrebe ljudi.
  • 11. srpnja 2022. Privatizacija distribucije Po razdvajanju južnoafričke elektroprivredne kompanije u javnom vlasništvu Eskom na tri dijela – proizvodni, transmisijski i distribucijski – proces privatizacije usmjerava se u dio prodaje. Ovakvo koncentriranje privatnog kapitala u distribuciju događa se i u javnim željeznicama, gdje se slijeva u sektor prodaje karata, dok se u samu željezničku infrastrukturu ne ulaže. I dok su vodovodne cijevi, sustav kanalizacije, sistemi za pročišćavanje, lokalne ceste i ostala infrastruktura u većini mjesta u raspadu, jedini odgovor vlade Južne Afrike jest da ulaže tamo gdje je unosno za krupni kapital i klasu bogatih, primjerice, u „pametne gradove“.
  • 28. lipnja 2022. Palmino ulje: mazivo imperija Iako se to na prvi pogled možda ne čini, palmino ulje igra iznimno važnu ulogu u kontekstu suvremenog globalnog kapitalizma. Činjenica da ga pronalazimo u gotovo 50% prehrambenih proizvoda u našim dućanima samo je vrh ledenog brijega. Od kozmetičkih proizvoda, sredstava za čišćenje, podmazivanje, raznih aditiva u brojnim industrijama, palmino ulje je zaslužno za nevjerojatno veliki broj predmeta s kojima svakodnevno dolazimo u dodir, kao i za brojne svakodnevne prakse. Njegova obimna proizvodnja samim tim zahtijeva velike površine zemlje, enormne količine rada, te emitiranje nezanemarive količine zagađenja. Od ekonomskih do ekoloških učinaka i njegove bitne povijesne uloge u rasističkim kolonijalnim praksama, palmino ulje zbilja zaslužuje titulu podmazivača kapitalističkog imperija.

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve