Kriza u Njemačkoj: U potrazi za novim gospodarskim čudom

Donosimo prošireno izdanje teksta Stipe Ćurkovića objavljenog u izdanju Zareza br. 295 od 11. studenog 2010. U tekstu se bavi proturječjima inherentnima njemačkom modelu gospodarskog rasta, nekim neugodnim reminiscencijama na tridesete godine prošlog stoljeća i perspektivama ljevice u Njemačkoj.


Nakon pada BDP-a od 5% u 2009. godini, predviđanja rasta njemačkog gospodarstva za 2011. godinu iznose 2% BDP-a, a za tekuću 2010. čak 3 do 3,5%. Za mnoge, uključujući saveznog ministra gospodarstva Brüderlea, ove brojke potvrđuju da je kriza za Njemačku stvar prošlosti. Mnogi kritički komentatori upozoravaju međutim da bi se optimizam vrlo brzo mogao pokazati preuranjenim [1] . Strukturni problemi koji su krizu uzrokovali nisu uklonjeni. U izvještaju o poslovanju Deutsche Bank za prvi kvartal 2010. može se pronaći podatak da 90% njezinih profita proizlaze iz investicijskog bankarstva. Kod drugih velikih banaka postoci su slični. U istom periodu krediti realnom sektoru su u opadanju. Obzirom na spor oporavak potražnje na svjetskom tržištu, izgledi za isplativost novih ulaganja u realnom sektoru još su manji nego prije izbijanja krize. To je, očito, dostatna motivacija da se krene istim prečacima koji su do krize i doveli.


Modell Deutschland

Pet stotina milijardi eura koje je njemačka vlada osigurala za fond za pomoć bankama umirili su, čini se, većinu skeptika. Ili bar većinu onih među njima koji imaju moć odlučivanja. Ipak, i MMF i Europska centralna banka upozoravaju da najveća kratkoročna opasnost svjetskom gospodarstvu i dalje prijeti od rizika na financijskim tržištima. U te rizike spadaju i dugovi zemalja poput Grčke, Španjolske, Irske i Italije. Jamstvo da će ti dugovi biti namireni traži se u preusmjeravanju sredstava iz javne potrošnje prema servisiranju dugovanja. Otud sveprisutni zahtjevi za mjerama štednje i “racionalizacijom” fiskalne politike. Predvidiva posljedica rezova je, međutim, daljni pad potražnje. Opasnost je produbljivanje recesije i deflacijska spirala, a to znači: opasnost pokretanja upravo one dinamike koja je svjetsku ekonomiju gurnula u Veliku depresiju 1930-ih.

Temeljno proturječje njemačke pozicije pritom je da je ona ujedno najagresivniji zagovornik fiskalne discipline i zemlja s najvećim suficitom trgovinske bilance unutar Europske unije. Njemački suficiti su deficiti drugih zemalja, njihova potrošnja na dug temelj je potražnje za njemački izvoz [2]. Trenutni oporavak te odnose ne dovodi u pitanje. Unatoč padu nezaposlenosti u 2010. unutrašnja potražnja u Njemačkoj ne raste[3] . Najavljeni rezovi koalicijske vlade u iznosu od 80 milijardi eura[4] do 2014. značit će daljni pad platežne moći stanovništa. Vlada Angele Merkel tako ostaje vjerna ekonomskom modelu koji Njemačka slijedi od sredine 1970-ih[5] . “Modell Deutschland” proizašao je iz ekonomskih i političkih odgovora na stagflaciju, krizu u kojoj se inflacija spojila sa stagnacijom gospodarskog rasta. Njemačka središnja banka rigidno je zaoštrila monetarnu politiku u korist stabilnosti cijena što je rezultiralo padom domaće potražnje. Nakon sloma radničke militantnosti šezdesetih, sindikati su privoljeni da pristanu na rast plaća koji ne nadmašuje rast produktivnosti i time postali treći faktor u novoj korporatističkoj koaliciji s kapitalom i državom[6] . Izvoz je postao glavni motor ekonomskog razvoja, što je za preduvjet imalo zatvaranje neprofitabilnih proizvodnih kapaciteta, stvaranje rezervne vojske rada i pritisak na rast nadnica. Ovaj set neoliberalnih mjera njemačkim je proizvodima trebao osigurati konkurentnost na međunarodnom tržištu.


Poziv na obnovu potražnje

No u uvjetima krize neoliberalnog modela akumulacije dojučerašnji izvor snage njemačkog modela pokazuje se njegovom Ahilovom petom. Izvozna industrija danas čini polovicu njemačke privrede, a dvije trećine njezina izvoza otpada na trgovinu unutar Europske unije[7] . Mjere štednje i pad potražnje u zemljama poput Grčke, Španjolske ili Irske neminovno će se odraziti na njemačku izvoznu industriju. Njemačko inzistiranje na fiskalnoj disciplini i rezanju deficitne potrošnje u zemljama članicama eurozone motivirano je brigom za očuvanje eura od kojega Njemačka najviše profitira. No ono što je na razini monetarne politike i stabilnosti financijskog sektora i poželjno i nužno, na razini realne ekonomije za njemačku privredu se može ispostaviti kao nož u vlastito meso. Na drugim tržištima situacija nije ništa bolja. Drugi najveći trgovinski partner Njemačke su Sjedinjene Američke Države. Uloga SAD-a kao glavnog izvoznog tržišta svjetske ekonomije u velikoj mjeri se temeljila na potrošnji na dug. Mjehur na tržištu nekretinina bio je važan stimulans potrošnje: mnogi Amerikanci su uzimali potrošačke kredite u očekivanju da će kontinuirani budući rast vrijednosti njihovih nekretnina pod hipotekarskim kreditima na koncu pokriti razliku. S kolapsom tržišta nekretnina taj poticaj na potrošnju je otpao. Visoka prosječna zaduženost kućanstava dodatna je zapreka ponovnom rastu potrošnje. Pored toga, u SAD-u je u razdoblju od 2007. izgubljeno 8 milijuna radnih mjesta. Spori gospodarski “oporavak” koji je u tijeku ne prati stvaranje novih radnih mjesta. Kapital je na smanjenje potražnje reagirao “racionalizacijom”: smanjenjem proizvodnih kapaciteta i broja zaposlenih, i time kratkoročno osigurao obnovu profitabilnosti[8] . Obzirom da privatna potrošnja u SAD-u čini 70% sveukupne potražnje, a dosadašnji fiskalni paketi Obamine administracije za stimulaciju ekonomije po mišljenju većine analitičara ni približno ne kompenziraju pad privatne potrošnje, izgledi da bi SAD u skorijoj budućnosti mogao ponovno preuzeti ulogu svjetskog potrošača, vrlo su mali. Sastanak G20 u Torontu u lipnju ove godine pokazao je da su Amerikanci svjesni akutnosti situacije. Obamin poziv zemljama s visokim trgovinskim suficitom koje nisu visoko zadužene da prošire svoje unutrašnja tržišta i time doprinesu obnovi potražnje na globalnoj razini kao implicitnog adresata nije imao samo Kinu nego i Njemačku. Sarkozyjevo pridruživanje Obaminu apelu dodatno podcrtava očekivanja drugih razvijenih zemalja s negativnom trgovinskom bilancom s Njemačkom prema vladi Angele Merkel. U retorički oštrijoj varijanti isti zahtjevi poprimaju oblik optužbe za neomerkantilizam i ekonomsku ekspanziju na račun trgovinskih “partnera”.


Povratak takve retorike u međunarodnoj komunikaciji nije jedina sjena 1930-ih. Mnogi komentatori upozoravaju na povratak kompetitivne devaluacije[9] kao strategije stvaranja tržišne prednosti pred konkurentskim ekonomijama u očajničkoj borbi za pozicije unutar sve užeg navigacijskog prostora. Činjenica da je američki FED u listopadu ove godine najavio još jedan krug “kvantitativnog olakšavanja” (quantitative easing), odnosno injekciju novog bilijuna dolara kroz narednih godinu dana, neki analitičari interpretiraju kao otvorenu objavu financijskog rata[10] (iako postoje i manje zlokobni makroekonomski razlozi za takve mjere, prije svega nada u stimuliranje ekonomske aktivnosti unutar SAD-a). Zbog specifičnog statusa dolara kao svjetskog novca i devizne rezerve većine zemalja svijeta, Amerikanci si takav potez mogu dozvoliti bez da riskiraju bijeg iz dolara i hiperinflaciju. Preplavljivanje financijskih tržišta dolarima snizilo bi njegovu vrijednost i tako SAD učinilo izvozno kompetitivnijim na račun ekonomija čije valute bi u odnosu na dolar aprecirale. Među potonje spada i Njemačka. Daljni razvoj situacije u velikoj će mjeri ovisiti o rezultatima pregovora na skorom sastanku G20 u Seulu 11. i 12. studenog.


Uskrsnuće kriptorasizma

I na unutarnjepolitičkom planu u Njemačkoj su sve razvidnije neugodne reminiscencije na prošla krizna vremena. Iznenadno i žestoko uskrsnuće kriptorasističkih “teorija mentaliteta” na vrhuncu grčke krize u tisku i među političkim elitama zemlje u kojoj je još do jučer ritualno ponavljanje formula o “kritičkom suočavanju s prošlošću” imalo status obvezatnog nacionalnog katekizma dobar je indikator ozbiljnosti situacije. Činjenica da su otvoreno rasističke i socijaldarvinističke teze donedavnog visokog dužnoznika Bundesbanka i člana SPD-a Thila Sarrazina o imigrantima i “židovskim genima” u velikom dijelu javnosti primljene kao “istina koju je konačno trebalo izreći” taj neugodni dojam samo potvrđuje. Isto vrijedi za nešto raniji, somnambulni i karakteristično pompozni izlet filozofa Petera Sloterdijka u “ničeansku” kritiku preostataka progresivne porezne politike i indignirane spekulacije o pošasti državno organiziranog parazitizma[11] .


Prosvjedi u Stuttgartu

Simptomima političke nervoze njemačkih elita pored oštrog retoričkog zaokreta u močvrano tlo desnog populizma treba pribrojiti i brutalnost reakcije na prosvjede protiv izgradnje novog kolodvora u Stuttgartu. Policija je suzavcem, vodenim topovima i pendrecima pokušala razbiti masu prosvjednika. Ozlijeđeno je preko 300 ljudi, među njima i djece. Već sljedećeg dana se, međutim, nekoliko desetaka tisuća revoltiranih građana okupilo na istome mjestu, odbijajući ustuknuti pred logikom represivne sile. Realizacija projekta Stuttgart 21 stvorila bi prebacivanjem kolodovora i sustava tračnica ispod površine zemlje 100 hektara novog građevinskog prostora (oko trećine sadašnje površine grada) za izgradnju privatnih poslovnih i stambenih kompleksa u samome središtu grada. Procjena cijene radova kreće se od službenih 7 sve do 18 milijardi eura koje navode kritičari projekta[12] . Taj novac bi onda nedostajao za financiranje drugih javnih projekata. Političke i gospodarske elite, sve do kancelarke, odlučno podržavaju realizaciju projekta. Kritičari na ljevici u njemu prepoznaju nastavak ekspanzije neoliberalnog programa “privatno-javnih partnerstva”, oblik “akumulacije kroz razvlaštenje” kojim se javna sredstva legalističkom magijom pretaču u privatne profite. Nedavno otkriće postojanja sličnih planiranih projekata za druge njemačke gradove dodatno naglašava sistemski karakter zbivanja u Stuttgartu. Kontradikcija između interesa građevinskog kapitala koji se profitabilnom iskorištavanje svojih proizvodnih kapaciteta može nadati samo uz aktivnu ulogu države kao financijera s neoliberalizmom na razini “čiste” ideologije dramatizira diskrepanciju između neoliberalizma kao ekonomske teorije nasuprot “realno postojećem” neoliberalizmu kao ekonomskoj i političkoj praksi. Upadljivija od nje samo je proturječje između interesa građana Stuttgarta i drugih njemačkih (i ne samo njemačkih) gradova i profitnog motiva investitora.

Protesti protiv Stuttgarta 21 ni po masovnosti, ni po političkoj artikulaciji nisu usporedivi s recentnim prosvjednim valovima i štrajkovima u Francuskoj ili Grčkoj. Svjedoče, međutim, o zaoštravanju legitimacijske krize neoliberalnog konsenzusa koji među njemačkim elitama vlada desetljećima. Hoće li rezultirati i rušenjem sadašnje konzervativno-liberalne koalicije i značajnijim političkim zaokretom u velikoj će mjeri ovisiti o programima koje će ljevica ponuditi. Neoliberalna politika Schröderove crveno-zelene koalicije i kasnije sudjelovanje SPD-a u velikoj koaliciji s CDU-om usmjerila je mnoge tradicionalne birače njemačkih socijaldemokrata prema stranci Die Linke (“Ljevica”). Sada, kada je SPD ponovno u opoziciji, Die Linke će morati pronaći načina da se politički profilira i nasuprot SPD-u, ako ne želi izgubiti veći dio glasački osvojenog terena i biti upućena natrag u treći red gledališta, sa stigmom jednokratne protestne opcije za razočarane socijaldemokrate.


Die Linke i perspektive ljevice

Žestoke unutarstranačke rasprave o nacrtu novog temeljnog programa stranke otkrivaju polarizaciju na pragmatični i “realnopolitički” blok. Autori programa ekplicitno su izrazili skepsu spram mogućnosti dugoročnih pozitivnih socijalnih promjena unutar kapitalističkog okvira. Za pragmatike, najvećim dijelom pripadnike parlamentarne frakcije stranke, to je indikator realpolitičkog deficita unutarstranačke ljevice. Profilacija nasuprot SPD-u po pragmaticima bi se trebala ograničiti na strategiju konzekventnijeg zagovora socijaldemokratskih reformi od nominalnih socijaldemokrata ako ne želi otuđiti biračko tijelo i izložiti stranku institucionalim i medijskim pristiscima zbog ugrožavanja “ustavnog poretka”. Linija manjeg otpora i strategije pragmatične kalkulacije konstanta su stranački organizirane zapadnoeuropske ljevice u razdoblju poslije Drugog svjetskog rata: od eksplicitnog napuštanja svake reference na markiszam od strane SPD-a na stranačkom saboru u Bad Godesbergu 1959. godine, preko spore implozije eurokomunizma do kapitulacije različitih varijanti Trećeg puta pred ideologijom tržišta s projektima za “neoliberalizam s ljudskim licem” ili samoukinuća nekoć velike talijanske Komunističke partije 1991. Popis bi se dao nastaviti, ali i slijediti dublje u prošlost, sve do pristajanje uz imperijalizam 1914. ili figura poput Gustava Noskea. Upravo karijera potonjeg kao socijaldemokratskog ministra obrane između 1919. i 1920. i naređenje ubojstava Karla Liebknechta i Rose Luxemburg ilustrira paradoksalni karakter uloge koju organizirana ljevica u doba sistemskih kriza kapitalizma često igra. Umjesto sile sistemske transformacije, nerijetko postaje instrumentom sistemske stabilizacije postojećeg poretka, pružajući mu alibi kozmetičkog retuša u zamjenu za privremene i često minimalne socijalne i redistributivne ustupke. Specifičnost današnje situacije je, međutim, da ni takvi ustupci zasad nisu dio agende elita. Neoliberalni projekt i dalje je u ofenzivi i krizu pokušava iskoristiti kao priliku za dodatno produbljivanje “reformi” protiv institucija poslijeratnog kejnzijanskog konsenzusa i preoblikovanje horizonta očekivanja koji se uz njega veže. I Die Linke se nalazi na raskrižju: između apstraktnog programskog maksimalizma[13] i opasnosti samomarginalizacije s jedne i gradualističke kapitulacije pred statusom quo s druge strane. Kriza kapitalizma, intenzivirani napad na strukture socijalne države i jačanje desnopopulističkih tendencija u ovome trenutku nisu apstraktne historiografske lekcije, nego neposredna socioekonomska i politička stvarnost. U takvom kontekstu i strategijski ulozi rastu, a s njima i teret odgovornosti svih političkih aktera za socijalnu destrukciju koja prijeti. Njemačka je u dvadesetom stoljeću bila scena na kojoj su se odigrali neki od najkatastrofalnijih i najtraumatičnijih poraza ljevice. To je breme koje ne treba zaboraviti, ali mu ne treba ni robovati do samoparalize. Koliko je realno očekivati da će Die Linke uspješno navigirati na tako uskom i poroznom terenu vrijeme će pokazati. Izvjesno je, međutim, da je bez šire, izvanparlamentarne mobilizacije progresivnih društvenih sila dublje transformacije iluzorno očekivati. Die Linke ih ne može zamijeniti, ali može pokušati artikulirati programsku gravitacijsku jezgru oko koje bi se mogli strukturirati. Zasad od krize najviše profitiraju Zeleni, koji bi prema ispitivanjima na sljedećim izborima mogli dobiti rekordnih 20% glasova, što formiranje crveno-zelene koalicijske vlade čini vrlo izglednim. Za Die Linke to bi otvorilo priliku parlamentarne i javno vidljive instance pritiska s lijeva, a time i šansu za doprinos pomjeravanju imaginarija socijalno poželjnog i politički mogućeg izvan okvira neoliberalnog common sense-a.

Stipe Ćurković


[1]Za nešto detaljniju razradu i izvor podataka vidi: Schuhler, Conrad 2010, “Krise vorbei? Alles in Butter? Warum es schnell noch tiefer abwärts geht”, isw-spezial 24, September 2010
[2]Za analizu strukturnih problema koji iz takve asimetrije proizlaze, s posebnim naglaskom na problem monetarne unije, koja manje ekonomije unutar eurozone lišava mogućnosti da devaluacijom poboljšaju konkurentnost u odnosu na Njemačku koja uživa prednost nižih jediničnih troškova rada i veće produktivnosti vidi: Lapavitsas i drugi 2010 “Eurozone crisis: Beggar thyself and thy neighbour”, RMF Occasional report ; te Lapavitsas i drugi 2010 The “Eurozone: Between austerity and default”, RMF Occasional report
[3]Schuhler 2010.
[4]Koalition will 80 Milliarden Euro bis 2014 sparen“, Spiegel online 7.06.2010.
[5]Vidi: Beck, Stefan i Scherrer, Christoph 2010, “The German economic model emerges reinforced from the crisis”, Global Labour Column 29
[6]Za kritički prikaz povijesti razvoja posljeratne njemačke ekonomije s posebnim naglaskom na klasne odnose do 2008. i velike koalicije CDU-a i SPD-a vidi: Schmidt, Ingo 2008, “(West-)Deutschland: Wirkungsmächtige Illusionen Export-Wachstum-Gerechtigkeit”, u: Schmidt, Ingo (ur.), Spielarten des Neoliberalismus, Hamburg: VSA-Verlag, str. 123-46
[7]Schuhler 2010.
[8] Wolff, Rick 2010, “Phony ‘Economic Recovery’, Real Alternatives”, MRzine 18.04.2010. .
[9] Wallerstein, Immanuel 2010, “Currency War? Of Course”, Commentary No. 292, 1.11.2010. ); Patnaik, Prabhat 2010, “The Currency War”, MRzine 1.11.2010.
[10] Hudson, Michael 2010, “Why the U.S. has Launched a New Financial World War – And How the Rest of the World Will Fight Back”, Counterpunch 11.10.2010.
[11] Sloterdijk, Peter 2010, “Revolucija ruke što daje”, Peščanik, 15. sječanj 2010. Za opsežnije kritičke komentare na Sloterdijkov tekst vidi: Žitko, Mislav 2010, “Ruka ostaje ista”, 7. travanj 2010. ; Rehmann, Jan i Wagner, Thomas 2009, “Sloterdijks Weg vom Zynismus-Kritiker zum Herrschaftszyniker”, Das Argument, 280/2009, str.116-130 ; Honneth, Axel 2009, “Fataler Tiefsinn aus Karlsruhe”, DIE ZEIT, 24.09.2009 Nr. 40
[12] “Nur ein Bahnhof?”, Sozialismus, 11. studeni 2010.
[13] Za primjer uvjerljive lijeve kritike proturječja nacrta stranačkog programa vidi: Heinrich, Michael 2010, “Capitalism and the State”, MRzine 2.09.2010.

Vezani članci

  • 10. studenoga 2023. Pozornica kao moralna institucija Predstava „Možeš biti sve što želiš“ na dramaturško-režijsko-izvedbenom planu donosi avangardističku i subverzivnu jukstapoziciju raznorodnih prizora u kojima likovi dviju zaigranih djevojčica razgovaraju o društvenim fenomenima, demontirajući pritom artificijelnost oprirodnjenih društvenih uloga, ali i konvencionaliziranu samorazumljivost kazališnog stvaranja. Podrivajući elitističke i projektno-orijentirane norme teatra, a na tragu Schillerova razumijevanja kazališta kao estetskog, moralnog i društveno-političkog aparata, kroz ovu se predstavu vraća i dimenzija totaliteta, težnja da se obuhvati cjelinu, kroz koju se proizvodi kritika, provokacija i intervencija, ali i didaktika brehtijanskog tipa, odozdo, iz mjesta govora potlačenih.
  • 17. rujna 2023. Barbie svijet, Ken carstvo, Stvarni svijet: fantazija do fantazije, a nigde utopije Estetski prilično zanimljiv film Barbie na političkoj razini donosi poneki lucidni prikaz mansplaininga ili prezahtjevnog normiranja feminiteta i maskuliniteta, a i na strani je normaliziranja razlika te afirmiranja tjelesnosti. No, njegova dominantna optika ostavlja sistem proizvodnje koji kroji složeni preplet opresija i eksploatacija bez kritike – opresije na temelju roda prije svega se zamišljaju kao stvar identitetskog odnosa između žena i muškaraca, psihologizirano i potpuno oljušteno od klasnih odnosa, a izostaje i utopijski rad na zamišljanju nečeg drugačijeg. Film ukazuje na slijepe pjege onih feminizama čiji je pristup idealistički i koji se prvenstveno zasnivaju na idejama „osnaživanja“ i „rodne ravnopravnosti“.
  • 9. rujna 2023. Transfobija: reciklirana moralna panika u službi kapitalizma Bujajuća anti-trans propaganda sve glasnije i opasnije prijeti životima trans osoba. Ekstremno desne političke elite, kojima sekundiraju trans-isključujuće radikalne feministkinje, LGB savezi i drugi samoprozvani eksperti za „rodnu ideologiju“ ne prestaju ispunjavati javni prostor dezinformacijama i senzacionalizmom u svrhe širenja moralne panike. Normalizacija transfobije oslanja se na motive koji se osvjedočeno ciklički uprežu u intenziviranje i mejnstrimizaciju diskriminacije i opresije po različitim osnovama. Sistemski situirani konzervativizam u jeku socioekonomske krize ponovno zaoštrava rodne režime i podiže bedeme cisheteronormativne obitelji uime kapitala.
  • 29. lipnja 2023. Politički dosezi serijala RuPaul’s Drag Race U kritičkom osvrtu na popularni američki reality show RuPaul's Drag Race, autorica teksta preispituje njegove komodifikacijske okvire i ukalupljenost u kapitalistički realizam odnosno suženu reprezentaciju draga, te historizira moderni drag: od ballroom scene Crnih kvir osoba iz Harlema tijekom 1920-ih, preko paralelnih struktura i jačanja Pokreta za oslobođenje gejeva i lezbijki tijekom šezdesetih i sedamdesetih godina, sve do recentnih aproprijacija drag i kvir kulture. Oštrica kritike cisheteronormativnog društva i njegovih artificijelnih patrijarhalnih rodnih uloga – opresivnih kako za žene, tako i za kvir ljude, ali i same muškarce – u popularnim je reprezentacijama vidno oslabjela. Primjer toga je i Drag Race, koji drag, ali i kvir, svodi na performativnu zabavu za široku publiku. Namjesto kritike, horizontalnosti i solidarnosti, show promiče agresivnu kompeticiju i snažni individualizam, koji tobože nadilazi sve strukturne opresije.
  • 27. lipnja 2023. Globalni kulturni ratovi i kakve veze pandemija ima s tim? (drugi dio) Osim što je ostavila traga na mnogobrojnim ljudskim životima, pandemija AIDS-a je krajem 20. stoljeća utjecala i na razvoj LGBT pokreta, kako u Sjedinjenim Državama, tako i globalno. Nekadašnji radikalni Pokret za oslobođenje gejeva i lezbijki napravio je zaokret prema bračnoj jednakosti kao osnovnom cilju, koji se zahvaljujući američkoj kulturnoj dominaciji i dalje nameće kao jedno od glavnih obilježja borbe za prava LGBT osoba. Dalekosežne posljedice ovakvog liberalnog razvodnjavanja i konzervativnog kooptiranja LGBT pokreta u kontekstu rješavanja AIDS krize konzervativnim biopolitikama braka i obitelji, ogledaju se i u današnjim borbama protiv (ultra)konzervativnih politika i praksi, koje u SAD-u i drugdje u svijetu izravno i neizravno ugrožavaju živote transrodne populacije.
  • 20. lipnja 2023. Materijalistička kritika građanske jugonostalgije Postoje različite jugonostalgije, među kojima je i ona (malo)građanskog ili liberalnog tipa. Osim fokusa na određeni (uži) period Jugoslavije, ideju socijalizma razmatra kroz pojednostavljenu predstavu povijesti kao sukoba „modernizma“ i „antimodernizma“, te „individualizma“ i „kolektivizma“. Socijalizam se zamišlja više kao „životni stil“, ispražnjen od emancipatornog političkog sadržaja, a nit vodilja zapravo je uklapanje u svjetski poredak slobodnog tržišta – ova kulturna imaginacija prije svega žali što je propuštena karta za „pravi“ kapitalizam. Za razliku od idealističkog historijskog pristupa, materijalistička analiza Jugoslaviji pristupa kroz analizu klasnih odnosa, a umjesto na potrošačke standarde, usredotočuje se na radničku participaciju u proizvodnji (samoupravne ekonomije, politike, tendencije, krize i neuspjehe). Materijalistička analiza državnog socijalizma utoliko nije nostalgična, nego kritička.
  • 15. lipnja 2023. Iz istorije borbe za socijalno stanovanje u Srbiji Neposredno nakon Prvog svjetskog rata, u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca uvedene su regulativne mjere kojima je država ozbiljnije intervenirala u odnose zajmodavaca i podstanara: rekvizicija stanova, moratorij na iseljenje i ograničenja cijena najamnina. Iako je stambena bijeda nakon rata dosegla ogromne razmjere, državne politike kao pomoć najsiromašnijima bile su isključivo ustupak borbi i otporu, kojima je ritam udarala snažna Socijalistička radnička partija Jugoslavije (komunista). Partija je kreirala progresivni stambeni program, pozivala na bojkot, predvodila prosvjede i organizirala štrajkove protiv stambene oskudice i drugih pitanja, te aktivno pratila provođenje zakona i situaciju na terenu – osobito u Srbiji, najpogođenijoj ratnim razaranjima i stoga s najviše problema u polju stanovanja. Gotovo nepostojeća regulacija podstanarstva i neoliberalno socijalno stanovanje koje ne zadovoljava potrebe najugroženijih u našim današnjim državama, daju nam povoda da uzmemo ovakve historijske primjere i periode u kojima je izborena barem minimalna reforma stanovanja kao smjerokaz za aktualne i buduće borbe.
  • 29. svibnja 2023. Vampiri, zombiji i druga čudovišta kapitalizma Različite su paradigme strahova (strepnja, izgubljenost, otuđenost, jeza, tjelesna panika, apokaliptičnost) reflektirane u žanru horora tijekom povijesnog razvoja kapitalizma, kroz figure čudovišta koja odražavaju suštinske bojazni vezane uz reprodukciju života u tom sistemu. Komparativno se koristeći analizom popkulturne imaginacije u ovom žanru, te historijsko-materijalističkim pristupom, autor trasira genealogiju suvremenih čudovišta (zombija, vukodlaka, vještica, vampira, kanibala) i afektivnih struktura straha u period prvobitne akumulacije i uspostavljanja kapitalističkog društvenog okvira, izvlačeći na vidjelo neskriveno nasilje i monstruoznost sâmog kapitalizma, čija je eksploativna struktura danas umnogome normalizirana kao fetišizirana apstrakcija.
  • 29. travnja 2023. Antikapitalistički seminar Slobodni Filozofski i Subversive festival u sklopu Škole suvremene humanistike organiziraju treći po redu Antikapitalistički seminar, program političke edukacije koji će se i ove godine kroz predavanja, rasprave i radionice kritički osvrnuti na isprepletenost teorije i prakse te važnost proizvodnje kolektivnog znanja. Bavit ćemo se kapitalističkim obrazovanjem, odnosom eksploatacije i opresivnih ejblističkih režima, orodnjenim nasiljem, pitanjem nacionalizma, slijepim pjegama u primjenama pojmova roda, spola i klase, političkom ofenzivom na transrodnu zajednicu, umjetničkim radom te kritičkim čitanjem popularne kulture. Prijave traju do 10. svibnja 2023. godine, a program će se održavati u prostoru SKD „Prosvjeta“ u Zagrebu od 15. do 20. svibnja. Vidimo se!

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve