Sveučilište commerce

Donosimo tekst Igora Lasića objavljen u Novostima 6. studenog 2010. u kojemu govori o prijedlozima novih zakona o sveučilištu, visokom obrazovanju i znanosti. Povlači paralelu s pobunama studenata koji su se prije dvije godine počeli boriti protiv ukidanja autonomije sveučilišta i komercijalizacije visokog školstva – o kojima danas čitava akademska zajednica bruji.


Nedavno dovršeni nacrti prijedloga triju novih zakona koji bi trebali odmijeniti važeći Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, kako se već pročulo, ispisani su u konspiraciji usporedivoj s onom tajne policije carske Rusije pri uređivanju Protokola sionskih mudraca.

Nije ni čudo, jer se ono što predlagač kani nametnuti pomoću njih – faktičko ukidanje autonomije sveučilišta i znanosti, te drastičnu komercijalizaciju istih – niti ne može provesti drukčije doli zaplotnjačkim, nejavnim sredstvima. Uostalom, predviđeni Zakon o sveučilištu, Zakon o visokom obrazovanju i Zakon o znanosti toliko su brutalni u tom pogledu da su se protiv njih izjasnili i poslovično inertni te poslušni dekani velikog broja hrvatskih fakulteta.

Sad bi se potonje moglo pitati: gdje ste bili kad su vam studenti lani objašnjavali – ma, doslovce vam crtali – što je to komercijalizacija visokog obrazovanja? Otprije nekoliko dana ozloglašeni zakonski prijedlozi, naime, samo su logičan i dosljedan nastavak provedbe neoliberalno nastrojenog Bolonjskog procesa, koliko god se činilo da ostavljaju prostora za iznenađenost. Utoliko je i javna rasprava koju su nanovo inicirali prvenstveno studenti, namjesto one što je s dužim rokom provedbe morao sazvati državni projektant zakona, otkrila ista politička te ideološka uporišta kao polazne i odredišne točke te kontrarevolucionarne reforme.

Osim uobičajeno najaktivnijih studenata Filozofskog fakulteta u Zagrebu, dakle, ovom su prilikom veliki doprinos širenju prostora javne diskusije dale i pojedine institucije poput Instituta za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu, kao i pojedinci iz drugih znanstvenih i visokoškolskih ustanova. Filip Hameršak sa zagrebačkog Pravnog fakulteta, te iz Leksikografskog zavoda “Miroslav Krleža”, tako je ocijenio da Zakon o znanosti navodi znanost na tržišnu prostituciju, a naročito ugrožava humanistiku koja se niti ne može iole unosno prodati. Znanstveni instituti bi se, ovisno o statusu, javno financirali u iznosu od 60 ili 80 posto, dok bi za ostatak svojih potreba morali zaraditi sami. Zakon o sveučilištima, pak, te ustanove podvrgava dominantnom nadzoru vlade, s razvlaštenim senatom i, s druge strane, Sveučilišnim vijećem za koje profesori Gvozden Flego i Neven Jovanović s Filozofskog fakulteta kažu da je – oktroirano.

Institut za etnologiju i folkloristiku upozorava javnost, među ostalim, da se ukidanjem načela autonomije ugrožava i na njemu zasnovana regulacija etičnosti i vrednovanja znanosti; štoviše, novim se zakonom ukida zapravo i sam Odbor za etiku, te se odgovornost prenosi na volju pojedinca. Naglasak zakonskog prijedloga ograničava doprinos znanosti na gospodarstvo kao samo jedno društveno područje i na novac kao samo jednu društvenu vrijednost, navodi se dalje, dok obrazovanje i kultura, primjerice, te znanje i moral, više nisu toliko važni. Što se tiče buduće kontrole financijskog poslovanja, zacijelo će se u kampanji zaoštravanja toga odnosa iskoristiti nova otkrića o pronevjerama izvjesnih fakultetskih uprava. A naročito je to opravdano znamo li da se u vladi, je li, nikad nije dogodilo ništa slično.

Naposljetku, studentski plenum Filozofskog fakulteta zaključio je da sporni zakoni potiču snažnu političku i tržišnu regulaciju znanosti i visokog školstva, te daljnje procese cijepanja i privatizacije sveučilišta. Po novom se također ne ukidaju školarine, samo se nazivaju upisninama. U iščekivanju vladine reakcije na sve te kritike, i odgovora na dilemu hoće li se zakonski prijedlozi samo pokrpati ili će se njihov koncept u cijelosti odbaciti, međutim, možemo barem donijeti sud kako nema sumnje da je (za)ključno pitanje studentske aktivistkinje Andree Milat, čije stajalište objavljujemo uz ovaj tekst, isključivo retoričke naravi. Jasno je, znači, tko bi jedini od ovakvih zakona imao koristi: oni koji znanost i visoko školstvo vide kao samo još jedan javni resurs za crpljenje vrijednosti u privatnu korist. A oni ne samo da nisu za potcjenjivanje, oni već odavno vladaju.


Udaranje po ostacima javne sfere

Dean Duda, profesor na Filozofskom fakultetu u Zagrebu kaže da cjelokupan zakonski paket treba u potpunosti odbaciti jer se, s obzirom na njegov “duh”, nikakvim amandmanima, korekcijama ili preinakama stvari ne mogu popraviti.

– Ako se tim trima zakonskim prijedlozima pridoda još i onaj o javnoj televiziji, onda je posve jasno da su na udaru “ostatci ostataka” javne sfere ili, ako hoćete, stvari od općeg i zajedničkog interesa. Iako tekst tih prijedloga pokazuje doista nanose svega i svačega, od različitih tradicija do prepisivanja, ključnim mi se čine dvije međusobno nadovezujuće pozicije – totalitarna i tržišna, da ne velim neoliberalna. S jedne strane koncentracija političko-upravljačke moći u državnim rukama kao svojevrstan korak u bolje totalitarno političko sutra kad su posrijedi sveučilište, znanost i visoko obrazovanje, a s druge tobožnje pretvaranje znanstvenih i sveučilišnih institucija u snalažljive i hijerarhizirane tržišne subjekte što nužno vodi komercijalizaciji osnovne djelatnosti i logično računa na novčanik tzv. krajnjeg korisnika. Zapravo nam nakon marketinškog mahnitanja društva znanja, slijedi druga faza koja predstavlja praktičnu dijetu na svim razinama. Najkonkretnije: društvo se prekraja prema glazbenim željama ili pak na sliku i priliku jedinih socijalnih definitora – političara i poslodavaca. Ostali ne postoje, zapravo su nepotrebni.


Svakodnevna izvanredna situacija

Andrea Milat, studentska aktivistkinja s Filozofskog fakulteta u Zagrebu smatra da je javna rasprava koja se razvila na temu paketa zakona o znanosti, sveučilištima i visokom obrazovanju važna – kako zbog opsega koji je poprimila na nacionalnom teritoriju tako i zbog činjenice da je postupak donošenja zakona u Hrvatskoj uobičajen u svojoj obrnutoj formi, odnosno da se većina zakona donosi po hitnoj proceduri koja je zapravo propisana za izvanredne situacije.

– Tako smo u biti, mi kojih se ti zakoni najviše tiču, pristali da nam izvanredna situacija postane svakodnevna, a svakodnevna izvanredna. U ovako zadanim parametrima, postavlja se pitanje bi li se i ova javna rasprava dogodila bez ustrajnih studentskih intervencija. Novi zakoni nam otkrivaju komercijalizaciju obrazovanja i znanosti u punoj lepezi društvenih posljedica. Najvažnije moguće i izgledne posljedice ovih zakona – iz perspektive studenata, kao između ostalog i ljudskog kapitala – su ograničavanje pristupa visokom obrazovanju najsiromašnijim dijelovima društva (onemogućava se studentski rad zbog nastavnih obveza koje predviđa Bolonjski proces, a paralelno s tim povećava se ekonomska potreba studenata za radom zbog sve većih troškova studiranja), ograničenje izbora studija zbog sprege s tržištem i gospodarstvom (studenti moraju birati ono što je tržišno isplativo, što nije nužno i ono što doprinosi kulturnom razvoju države), otežan pristup doktorskim studijima, a nakon toga dodatno otežano zapošljavanje te jedva moguć napredak nakon doktorata. Zakoni također ukidaju odluku Ustavnog suda o autonomiji akademske zajednice i to dvostruko: politički i financijski. Očito se odustalo od ideje društva znanja i širenja visokog obrazovanja najsiromašnijim slojevima društva, a zbog sprege s gospodarstvom. Zato pitanje koje treba postaviti jest: tko ima koristi od ovih zakona?

Vezani članci

  • 9. svibnja 2024. Antikapitalistički seminar Slobodni Filozofski i Subversive festival u sklopu Škole suvremene humanistike organiziraju četvrti po redu Antikapitalistički seminar, program političke edukacije koji će se i ove godine kroz predavanja, rasprave i radionice kritički osvrnuti na isprepletenost teorije i prakse te važnost proizvodnje kolektivnog znanja. Prijave traju do 26. svibnja 2024. godine, a program će se održavati u prostoru SKD „Prosvjeta“ u Zagrebu od 3. do 9. lipnja 2024. Vidimo se!
  • 23. prosinca 2023. Ima li Gaza budućnost? Nakon napada palestinskih oružanih snaga pod vodstvom Hamasa na izraelsko stanovništvo, uslijedila je odmazda Izraela. Sukob se dogodio u kontekstu pragmatičnih geopolitičkih nastojanja normalizacije odnosa Izraela s arapskim državama (pod palicom SAD-a), te u situaciji sve većeg pomicanja izraelskog političkog spektra udesno. Neki od motiva za napad su okupacija i kontinuirana represija nad palestinskim stanovništvom, neprekidno naseljavanje Židova na palestinskim teritorijima i izbacivanje Palestinaca s njihove zemlje te međunarodna normalizacija režima aparthejda. Odgovor Izraela, uz prešutno savezništvo Zapada, dosegnuo je strahovite razmjere ljudskih žrtava i razaranja gradova u Gazi. Autor nudi tri moguća scenarija.
  • 22. prosinca 2023. Vazduh koji dišemo na kapitalističkoj periferiji Zagađenje zraka i životne sredine ogromni su problemi u Srbiji i drugim zemljama kapitalističke (polu)periferije, ali se to ili zanemaruje ili se problematika smješta u kvazi politički neutralne narative. Knjiga Vazduh kao zajedničko dobro Predraga Momčilovića je pregledna publikacija ‒ o historiji zagađenja zraka, o trenutnoj kvaliteti zraka, ključnim zagađivačima te njihovom utjecaju na zdravlje, o društveno-ekonomskim uzrocima zagađenja zraka i dominantnim narativima kroz koje se to predstavlja, kao i o politikama te borbama za čist zrak. Budući da polazi od suštinske veze kapitalizma i zagađenja, autor borbu protiv zagađenja odnosno privatizacije zraka misli u antikapitalističkom ključu: za čist zajednički zrak i druga dobra kojima ćemo upravljati demokratski.
  • 4. prosinca 2023. Psihologija kao potiskivanje politike, teorije i psihoanalize Emocije, afekti i mentalni fenomeni ujedno su društvene i kulturne prakse, ali njihova sveopća psihologizacija i privatizacija gura ih u polje koje je omeđeno kao individualno i kojem se pretežno pristupa kroz psihološka razvrstavanja i tipologizacije. Pritom se određeni psihološki pristupi nameću kao dominantni, dok se drugi istiskuju kao nepoželjni (posebice psihoanaliza). Kada se psihologija prelije i na druga društvena polja, te nastoji biti zamjena za teoriju i politiku, onda i psihologizirani aktivizam klizi u prikrivanje političke i teorijske impotencije, nerazumijevanja, neznanja i dezorganiziranosti, a kolektivno djelovanje brka se s kvazi-kolektivnom praksom razmjene osobnih iskustava. Prikriva se i ključni ulog psihologije i psihoterapije u reprodukciji kapitalizma, osobito kroz biznis temeljen na obećanju „popravljanja“ psihe, a onda i radnih tijela, te uvećanju njihove funkcionalnosti, a onda i produktivnosti. Psihologija i psihoterapija ipak ne mogu nadomjestiti posvećeno političko djelovanje i rigoroznu teorijsku proizvodnju. Ljevica bi brigu o mentalnom zdravlju prvenstveno trebala usmjeriti u borbu za podruštvljenje zdravstva i institucija mentalne skrbi koje će biti dostupne svima.
  • 2. prosinca 2023. Nevidljivi aspekt moći: nijema prinuda proizvodnih odnosa Unatoč nerazrješivim kontradikcijama i krizama, kapitalizam 21. stoljeća nastavlja opstajati. Kako bismo razumjeli paradoksalnu ekspanziju i opstojnost kapitala usred kriza i nemira, potrebno nam je razumijevanje specifičnih povijesnih oblika apstraktne i nepersonalne moći koja je pokrenuta podvrgavanjem društvenog života profitnom imperativu. Nadograđujući kritičku rekonstrukciju Marxove nedovršene kritike političke ekonomije i nadovezujući se na suvremenu marksističku teoriju, Søren Mau u svojoj knjizi obrazlaže kako kapital steže svoj obruč oko društvenog života, na način da stalno preoblikuje materijalne uvjete društvene reprodukcije.
  • 30. studenoga 2023. Usta puna djetetine U kratkom osvrtu na vlastito iskustvo trans djeteta, autor razmatra aktualni val legislativne transfobije.
  • 20. studenoga 2023. Lezbijke nisu žene: materijalistički lezbijski feminizam Monique Wittig Recepcija materijalističkog feminizma kod nas, koji nastaje sintetiziranjem marksističkih i radikalnofeminističkih tumačenja naravi, granica i funkcije roda, sužena je uglavnom na eseje Monique Wittig. Marksistička terminologija u njima je dekontekstualizirana iz Marxovih i Engelsovih pojašnjenja, gubeći svoja značenja u metaforama i analogijama kojima se nastojala prevladati nekomplementarnost s radikalnofeminističkim atomističkim viđenjima roda. No Wittigini eseji predstavljaju i iskorak iz toga korpusa, ukazujući na potrebu za strukturiranijim razmatranjem roda (kao režima) i povijesnom analizom njegova razvoja te, najvažnije, pozivajući na aboliciju roda, što i danas predstavljaju temeljni zahtjev kvir marksističkog feminizma. Učeći iz lezbijstva i drugih oblika koje rod stječe, Wittig podsjeća na relevantnost obuhvatne i razgranate empirijske analize da bi se kompleksni fenomeni koji strukturiraju našu svakodnevnicu mogli razumjeti.
  • 10. studenoga 2023. Pozornica kao moralna institucija Predstava „Možeš biti sve što želiš“ na dramaturško-režijsko-izvedbenom planu donosi avangardističku i subverzivnu jukstapoziciju raznorodnih prizora u kojima likovi dviju zaigranih djevojčica razgovaraju o društvenim fenomenima, demontirajući pritom artificijelnost oprirodnjenih društvenih uloga, ali i konvencionaliziranu samorazumljivost kazališnog stvaranja. Podrivajući elitističke i projektno-orijentirane norme teatra, a na tragu Schillerova razumijevanja kazališta kao estetskog, moralnog i društveno-političkog aparata, kroz ovu se predstavu vraća i dimenzija totaliteta, težnja da se obuhvati cjelinu, kroz koju se proizvodi kritika, provokacija i intervencija, ali i didaktika brehtijanskog tipa, odozdo, iz mjesta govora potlačenih.
  • 8. studenoga 2023. Iran – kratka istorija revolucija i nade U sedamdesetogodišnjici od iranskog puča i svrgavanja s vlasti sekularno-nacionalističkog premijera Muhameda Mosadeka, analitičko-političku pažnju valja usmjeriti šire, na društveno-historijski okvir koji ga je odredio, kao i na veze s drugim neuralgičnim elementima iranske historije i sadašnjice. Nacionalizacija naftne industrije koja je poljuljala britanske ekonomske interese u vrijeme Mosadekove vlade, u hladnoratovskom je kontekstu poslužila i kao apologija za spašavanje Irana od mogućeg posrnuća u komunizam. Nakon svrgavanja Mosadeka, iranski Šah Muhamed Reza Pahlavi nastavio je svoju represivnu vladavinu, gušeći radničke štrajkove i borbe, kao i pobune drugih opozicijskih elemenata, sve do Iranske revolucije iz 1979. godine (poznate i pod nazivom Islamska revolucija). Međutim, islamska demokracija te revolucije ‒ zamišljena kao antiteza imperijalnom projektu liberalne demokracije ‒ u osnovi nije izmijenila socioekonomske odnose, već je u interesu novonastale vladajuće klase učvrstila neoliberalnu ekonomiju. Historijsko-sociološki pregled Irana podcrtava to da su se revolucionarni elementi pojavljivali u proplamsajima, otvarajući daljnji horizont nade.

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve