Tko je vidio imati besplatan studij

Kao što se moglo očekivati – sistem koji igra po neoliberalnim pravilima ne gleda blagonaklono na pokušaje koji odbijaju takva pravila igre. Jedan od takvih primjera je i projekt besplatnog poslijediplomskog studija na Sveučilištu u Zadru o kojem smo već izvještavali i koji sada, prema neslužbenim informacijama, nailazi na otpor na našoj matičnoj instituciji: Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Sveučilište u Zadru je ove godine poduzelo pionirski pothvat: otvoren je besplatan poslijediplomski doktorski studij Humanističkih znanosti. Sveučilište u Zadru daje svoj prostor i opremu neophodnu za provođenje studijskoga programa, a mentori će sa studentima raditi bez honorara. Svaki zaposlenik hrvatskog ili inozemnog sveučilišta ili znanstvenog instituta izabran u znanstveno-nastavno zvanje iz područja humanističkih znanosti, može postati mentorom na ovom studiju.

Budući da se radi o studiju Humanističkih znanosti, za pretpostaviti je da će se i znanstveno-nastavno osoblje Filozofskog fakulteta, koji je najveći takav fakultet u Hrvatskoj, uključiti u ovaj hvalevrijedan projekt. Mnogi članovi znanstveno-nastavnog osoblja našeg Fakulteta već sada predaju na drugim fakultetima i sveučilištima u Hrvatskoj i inozemstvu. Sve je to regulirano odgovarajućim pravilnicima, statutima i zakonima. U 96. članku Statuta Filozofskog fakulteta koji se odnosi na rad izvan Sveučilišta stoji:

(1) Znanstveno, nastavno ili stručno djelovanje zaposlenika izvan Sveučilišta te novčani i drugi interesi koji iz tog djelovanja proizlaze ne smiju biti u sukobu s interesima Sveučilišta i Fakulteta.
(2) Rektor i dekan Fakulteta mogu zabraniti, ograničiti ili uvjetovati ugovor zaposlenika s pravnim osobama izvan Sveučilišta ako bi se takvim ugovorom negativno utjecalo na rad Sveučilišta i njegovih sastavnica, ili ako je riječ o ugovoru s organizacijom koja svojom djelatnošću konkurira Sveučilištu.
(3) Vanjska nastavna aktivnost zaposlenika Sveučilišta na drugom visokom učilištu ostvaruje se sporazumom Sveučilišta i visokog učilišta, sukladno općem aktu Sveučilišta. Ta aktivnost ne smije premašiti 30% zaposlenikove redovite nastavne aktivnosti na Sveučilištu.
(4) Ako zaposlenici Sveučilišta sveukupno izvode više od 30% studijskog programa na drugom visokom učilištu, Senat može izdati suglasnost za takvu aktivnost samo ako se radi o zajedničkom programu Sveučilišta i visokog učilišta.

Prema anonimnom i pouzdanom izvoru, na Filozofskom fakultetu u Zagrebu neće se blagonaklono gledati na one koji odaberu na ovaj način podržati besplatno obrazovanje. Svaki član znanstveno-nastavnog osoblja koji želi biti mentor nekome od studenata poslijediplomskog studija na Sveučilištu u Zadru mora zatražiti odobrenje dekana koje dobiti neće.

Jedina točka Statuta na koju se dekan može pozvati pri odbijanju zahtjeva je ona koja se odnosi na konkurentnost među visokoškolskim ustanovama. S druge strane ako pogledamo Zakon o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti uočavamo da isti propisuje da “rad izvan matične znanstvene organizacije može iznositi najviše jednu trećinu radnog vremena” što mentorstvo na poslijediplomskom bez klasične nastave zasigurno ne premašuje. Drugim riječima – eventualna “zabrana” mentorstva na besplatnom poslijediplomskom studiju jedino može biti opravdana argumentom akademske tržišne utakmice što je poražavajuće i za našu upravu i za akademsku zajednicu u cjelini.

I Filozofski fakultet ima poslijediplomski studij, no taj se studij na našem Fakultetu plaća. Studenti poslijediplomskih studija često imaju problema s podmirivanjem svojih financijskih obaveza prema Fakultetu, a isto tako i s obavljanjem svojih studijskih obaveza jer su prisiljeni raditi kako bi si mogli priuštiti studij.

Upravo zato je naš zahtjev za potpuno javno financirano obrazovanje obuhvaćao sve razine studija: preddiplomsku, diplomsku i poslijediplomsku. Besplatan poslijediplomski studij u Zadru je prvi hrabar korak prema tom cilju.

Vezani članci

  • 27. rujna 2024. Solidarnost kao uzajamna pomoć Ako se solidarnost nastoji misliti i prakticirati prije svega kao politika, onda je uzajamna pomoć – kao jedan od oblika solidarnosti ‒ model pomoći koji ne samo da izbavlja ljude iz kriza koje proizvode kapitalistički uvjeti i strukture, nego ih i politizira, i to u pravcu emancipatornih društvenih promjena. U knjizi „Mutual Aid: Building Solidarity During This Crisis (and the Next)‟ (Uzajamna pomoć: Izgradnja solidarnosti tijekom ove (i sljedeće) krize), Dean Spade objašnjava što je uzajamna pomoć, koji su njezini historijski i aktualni primjeri, te kako se ona razlikuje od uvriježenih državnih, neprofitnih i „charity‟ modela pomoći, ali daje i praktična poglavlja, upitnike i orijentire za izbjegavanje zamki u grupnom organiziranju te u pravcu rješavanja sukoba u grupama. Stoga je ova knjiga i priručnik za organiziranje, ne samo uzajamne pomoći nego svih društvenih pokreta koji vode borbe za društvene transformacije i izgradnju svijeta oko ljudskih potreba.
  • 23. rujna 2024. Michel Foucault, “post” – izam i neoliberalizam Na tragu odredbi Erica Hobsbawma o dvama historiografskim pristupima – teleskopskom i mikroskopskom – autor kroz prvu leću prati neke Foucaultove misaone zaokrete, prividno kontradiktorne: od Foucaulta kao otpadnika strukturalizma nakon 1968. godine, do intelektualca koji se uklapa u poststrukturalističko odbacivanje znanosti, objektivnosti i istine te postaje misliocem novog somatizma; od Foucaulta kao „ikone radikala“ i onog koji flertuje s ljevičarenjem, do Foucaulta koji krajem 1970-ih drži predavanja o neoliberalizmu, a marksizam smatra povijesno prevladanim, pretvarajući se u zagovornika konvencionalnog „ljudskopravaštva“. Dubinsku dimenziju Foucaultova mišljenja i djelovanja obilježava nietzscheovstvo (njegov „aristokratski radikalizam“), a u predavanjima o neoliberalizmu, pak, izostaje jasna kritika. Foucaultova retorički nekonformna misao ipak ostaje sadržajno konformna i savršeno usklađena s vladajućim mislima i trendovima njegova doba.
  • 10. rujna 2024. Zapadni kanon i kontrakanon: nedostatak historijsko-materijalističke analize u književnoj kritici U tekstu se razmatraju manjkavosti zapadnog "kanona" i alternativnog "kontrakanona" u književnoj kritici i teoriji. I dok konzervativni branitelji uspostavljenog zapadnog kanona konstruiraju sakralni status za zaslužne ''genije'' i ''velikane", produbljujući larpurlartističke pretpostavke o tobožnjoj autonomiji umjetnosti obrisanoj od svakog traga politike, ni kontrakanonska kritika koja je nastala zamahom tzv. Nove Ljevice ne usmjerava se na političko-ekonomske dinamike, već prije svega na jezik i tekst. Unutar radikalne književne kritike (poststrukturalizma, feminističke kritike inspirirane Lacanom, postmarksističke kritike itsl.), posebno mjesto zauzimaju postkolonijalna kritika i na njoj utemeljene subalterne studije, jer preispituju uspostavu zapadnog kanona na leđima imperijalizma i kolonijalizma. Međutim, i postkolonijalna učenja su ustrajala na tomu da marksistička tumačenja ne mogu obuhvatiti korporealnost života na Istoku. Na tragu marksističkog književnog kritičara Aijaza Ahmada i teoretičara Viveka Chibbera, tekst stoga kritički propituje i postkolonijalni pristup Edwarda Saida (i drugih).
  • 5. rujna 2024. Nema većeg Nijemca od Antinijemca Autor analizira tzv. „antinjemačku” frakciju njemačko-austrijske ljevice, koja se iz povijesnih i političkih razloga snažno zalaže za podršku Izraelu, što ju odvaja od globalne ljevice koja uglavnom podržava borbu za slobodnu Palestinu. Ova frakcija smatra njemački nacionalizam i antisemitizam duboko ukorijenjenim problemima germanofonih društava, a u anticionizmu vidi rizik antisemitizma, te svoje proizraelsko stajalište opravdava kao nužno u kontekstu povijesne odgovornosti Njemačke za Holokaust. Takav stav izaziva sukobe na lijevoj sceni u Njemačkoj i Austriji, pri čemu antinjemački ljevičari druge ljevičarske skupine smatraju regresivnima zbog njihove podrške Palestini.
  • 25. kolovoza 2024. Oteta revolucija i prepreke emancipaciji: Iran na ivici Knjiga „Iran on the Brink: Rising of Workers and Threats of War‟ („Iran na ivici: radnička pobuna i prijetnje ratom‟), napisana u koautorstvu Andreasa Malma i Shore Esmailian, donosi historijski pregled Irana kroz klasnu analizu i globalnu geopolitiku. Konkretna analiza historijskih događaja i radikalno-demokratskih tradicija prije svega pokazuje kako se od Iranske revolucije 1979., kao najmasovnije revolucije i radničke borbe u svjetskoj povijesti, došlo do uspostavljanja Islamske republike te zaoštravanja odnosa SAD-a i Izraela s Iranom. Zauzimajući značajno mjesto u „palestinskom pitanju‟, odnosima s Libanom i Irakom, ova historija je značajna i radi razumijevanja suvremene situacije, te daje orijentire za internacionalnu ljevicu koja bi solidarnost s iranskim narodom gradila u pravcu emancipacije.
  • 23. kolovoza 2024. Izraelska kampanja protiv palestinskih stabala masline Autorica u ovome članku razmatra izraelsko sustavno uklanjanje palestinskih stabala masline, koje značajno utječe na palestinsku ekonomiju i kulturu. Masline su ključne za životne prihode mnogih obitelji te simbol otpora i kulturnog identiteta. Osim što se stabla uklanjaju, priječi se i ograničava njihova ponovna sadnja, što dodatno pogoršava ekonomsku nesigurnost naroda Palestine. Unatoč naporima da se maslinici obnove, dugotrajni rast ovih stabala otežava njihov oporavak.
  • 21. kolovoza 2024. Novi iracionalizam Tekst se bavi iracionalizmom u filozofiji, znanosti, historiji i ideologiji 19. i 20. stoljeća, pokazujući kako ova struja ima duboko reakcionaran i defetistički karakter. Iracionalizam u filozofiji i društvenoj teoriji nije slučajna pojava. György Lukács mu je u „Razaranju uma‟ pristupao kao sastavnom djelu mišljenja i djelovanja u uvjetima imperijalizma i kapitalističke ekspanzije. Bellamy Foster se na tom tragu osvrće na ključne figure moderne i suvremene filozofije iracionalizma, osvjetljujući njihovu reakcionarnu i apologetsku funkciju. Pored potiskivanja marksističke teorije i analize, te indirektne apologetike kapitalističkih društvenih odnosa, u ovim učenjima pod maskom radikalne kritike krije se mistifikacija tih odnosa i zakriva potreba za prevladavanjem kapitalizma. Autor se zalaže za racionalno orijentirani pristup, koji nosi potencijal za promjenom i ukidanjem sistema zasnovanog na eksploataciji, dominaciji, otuđenju, uništenju životnog prostora, iscrpljivanju prirodnih bogatstava i sveukupnom podrivanju opstanka čovječanstva.
  • 28. lipnja 2024. Kada je kamera oružje? Osvrnuvši se na pobjednički dokumentarni film ovogodišnjeg Berlinaea No Other Land, u režiji palestinsko-izraelskog kolektiva, koji je nastajao prije eskalacije 7. listopada, prateći odnos dvojice prijatelja-filmaša i reflektirajući kroz njihov odnos nasilje izraelskog aparthejda, autorica polemički pristupa programatskoj ideji kamere kao oružja Treće kinematografije. Problematizirajući načine na koje danas cirkuliraju slike (kako arhivski, tako i novosnimljeni materijali) u audiovizualnom polju posredovanom novim medijima i tehnologijom, razmatra kako drukčije organizirati njihovu distribuciju da bi se umaknulo komodifikaciji i sačuvalo njihov društveno-transformativni potencijal.
  • 9. svibnja 2024. Antikapitalistički seminar Slobodni Filozofski i Subversive festival u sklopu Škole suvremene humanistike organiziraju četvrti po redu Antikapitalistički seminar, program političke edukacije koji će se i ove godine kroz predavanja, rasprave i radionice kritički osvrnuti na isprepletenost teorije i prakse te važnost proizvodnje kolektivnog znanja. Prijave traju do 26. svibnja 2024. godine, a program će se održavati u prostoru SKD „Prosvjeta“ u Zagrebu od 3. do 9. lipnja 2024. Vidimo se!

Događanja

pogledaj sve

Bookmarks

pogledaj sve

Fusnote

pogledaj sve

Natječaji i prijave

pogledaj sve

Plenum FFZG-a

pogledaj sve