Benjamin Noys
3. kolovoza 2011.
Snimka predavanja: Umjetnost kapitala – umjetnički identitet i paradoks valorizacije
SkriptaTV donosi snimku predavanja Benjamina Noysa “Umjetnost kapitala – umjetnički identitet i paradoks valorizacije” održanog u klubu za net.kulturu mama u sklopu Metodologija valorizacije, ovogodišnjeg programa Centra za dramsku umjetnost koji se sastoji od serije predavanja posvećene teorijskim i historijskim istraživanjima odnosa između kriterija i metoda valorizacije u umjetničkom polju i onih u širem političko-ekonomskom okružju. Nakon predavanja bilo je vremena i za pitanja iz publike, uz moderaturu Marka Kostanića.
Benjamin Noys
Umjetnost kapitala – umjetnički identitet i paradoks valorizacije
20.06.2011. 19:00h, klub za net.kulturu mama, Preradovićeva 18, Zagreb
Paradoks je umjetničke samo-valorizacije jednostavan. S jedne strane, on koincidira s kapitalističkom samo-valorizacijom – umjetnička praksa postala je model za suvremeni rad: fluidna, prekarna, kreativna, mobilna, itd. S druge strane, čini se da umjetnik nadmašuje kapitalizam i ponovo promišlja ne-kapitalističke ili komunističke društvene odnose: odbijanje otuđenog rada, ekscesivnu kreativnost, igru. Čini se da je pojava “estetskog kapitalizma” učinila da prevagne subordinacija umjetnika kapitalizmu. Prateći analize situacije kroz teoretizacije Antonija Negrija, Alaina Badioua i Jacquesa Rancierea, istražujem kontradikcije i tenzije u njihovim istraživanjima “komunističkog momenta” u umjetničkoj samo-valorizaciji – od Negrijeva modela obrnutog momenta podvrgavanja stvaranju, preko Badiouove teze o momentu oduzimanja od kapitalizma kroz neovisnu afirmaciju, do Ranciereovog prijedloga estetičkog razdora i refiguracije koja odbija apsolutizaciju kapitala. Teoretizacije poput navedenih, koje pokušavaju zadržati “komunistički moment” umjetničke samo-valorizacije iscrpljuju se u tome što se ne posvećuju dovoljno “realnim apstrakcijama” koje generiraju paradoks vrijednosti. Upravo ove forme apstrakcije, otkrivene ogoljavajućim efektima suvremene financijske krize, zahtijevaju opozicijski angažman u odnosu na kapilarne efekte kapitalističke moći.
Benjamin Noys je izvanredni profesor engleskog jezika na University of Chichester. Autor je nekoliko studija – George Bataille: A Critical Introduction(Pluto 2000), The Culture of Death(Berg 2005) i The Persistence of the Negative(Edinburgh UP 2010). Također je puno pisao o suvremenoj teoriji, vizualnoj kulturi, umjetničkoj praksi i kulturnoj politici.
Metodologije valorizacije ovogodišnji su program Centra za dramsku umjetnost koji se sastoji od serije predavanja posvećene teorijskim i historijskim istraživanjima odnosa između kriterija i metoda valorizacije u umjetničkom polju i onih u širem političko-ekonomskom okružju. Bavit ćemo se artikulacijom razlika, koincidencija, uvjetovanosti, kratkih spojeva, ideoloških srastanja, te historijskih i geografskih specifičnosti.
Projekt podržavaju Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i IPA 2009 Programme – Civil Society Facility.