Mogu li televizijske serije, čak i kada nemaju revolucionarne pedagoške sadržaje i eksplicitno kritičke poruke, prikazati aspekte žuljajuće stvarnosti tako da ipak usmjeravaju prema uvidima kako puno toga s našim društvima nije u redu i kako bi sve moglo biti drugačije? Autor ukazuje na društveno-relevantne kritičke proplamsaje nekolicine popularnih humorističnih serija, koje ne nude samo zrcalni prikaz napetosti i užasa kapitalističke realnosti, već upotrebom duhovitosti, ironije, često i apsurda, uspijevaju naslutiti alternativne naboje strategija za očuvanje zajednice, javnih dobara, te praksi i ponašanja mimo sveopće komercijalizacije života.
Televizijske serije istovremeno su intiman i socijalizacijski popkulturni proizvod. Relativno su lako dostupne, dugo traju, prikazuju život kakvim ga zamišljaju autori odnosno nameću oglašivači i producenti, te stvaraju ili reproduciraju norme i obrasce ukusa, etike i društvenosti. Nulte, desete i sada dvadesete unijele su bitne promjene u samosvijesti televizijske produkcije, manifestirajući se kao doba interneta, još uvijek dominantne, mada nagrižene američke kulturne hegemonije, ali i prve generacije koja nužno gleda na pop-kulturu kao povijesni tijek, a ne samo aktualni trenutak.
Domena televizijske komedije, sitcoma, žanra koji vrlo uspješno uvlači u svoj svijet i u kojem isti likovi iz godine u godinu doživljavaju nove situacije te kroz humor simulira način na koji se ljudi u stvarnosti suočavaju s apsurdom, ali i daje prostor kritici te iste stvarnosti, u novom se tisućljeću osobito profilirala kao sofisticirani kritički umjetnički žanr.
Iako u ovom izboru nema „revolucionarnih“ serija s jasnom, drugačijom agendom i vizijom budućnosti, a neke su i jasno priklonjene promašenim politikama i ideologijama, njihov kritički doprinos je u prikazu realne svakodnevice, strukturirane također realnim epizodama apsurda. Životnost stvarnosti i neadekvatnost okvira u kojima se ista odvija tako su opetovano paralelno afirmirani, sugerirajući da je možda moguće urediti društvo drugačije, primjerice s naglaskom na empatiju i kreativnost koje izbijaju i u najrepresivnijim i ponižavajućim (kapitalističkim) okolnostima koje serije prikazuju.
Potrebno je ukratko preliminarno adresirati četiri kritike koje bi mogle biti usmjerene pozicioniranju TV komedije u ovakav analitički okvir, kao i samom konkretnom izboru serija:
Lijeva kritika – Višedesetljetni prijepori oko progresivnosti ili reakcionarnosti pojedinih umjetničkih formi i poetika, u kojima značajnu ulogu imaju i sukobi društveno kontingentnih blokova ukusa, možda u konačnici nisu korisni za formiranje širih materijalnih koalicija i manje su analitički plodni od osvrta na političku ekonomiju, povijest ili geopolitiku.
Dijelom se slažem, ali smatram da je prepoznavanje kulturnih konfiguracija s transformativnim potencijalom i dalje važan dio praktičnog i heurističkog rada ljevice. Ako su televizijske serije postale „pametnije“ u smislu da sustavno prepoznaju nepravednost i proizvoljnost materijalnih odnosa moći, kritiziraju vlastitu poziciju i istražuju alternativne modele društvenosti, važno je to prepoznati i uključiti se u razgovor kako bi se radilo na obrisima neke nove kontrakulturne hegemonije koja je bitna za bilo koji politički projekt.
Desna kritika – Humor je u novom mileniju uništila kabala političke korektnosti, kulturnog marksizma i lgbtq feminizma.
Ne slažem se. Humor koji ova perspektiva oplakuje je patrijarhalan, rasistički, heteronormativan, klasistički, fatalistički, protestantski i hijerarhijski. Riječju, dosadan.
Kritika reprezentacije – Problematično je što listom i dalje dominiraju bijeli hetero anglosaksonski muškarci tzv. srednje klase s globalnog Sjevera.
Slažem se. To je dijelom rezultat ograničenja autora liste, ali velikim dijelom i odraz geopolitičkih i materijalnih okvira kulturne proizvodnje. Nadam se da će s uzletom npr. nigerijske, turske, indijske i korejske produkcije za aktualno desetljeće biti puno jednostavnije napraviti listu s osjetno širim rasponom uvida i reprezentacije.
Estetska kritika – Komedije pripadaju banalnijem polu umjetnosti od drama. Početak milenija zapravo pripada televizijskim dramama, koje su autentičnije reflektirale iskustva i promišljanja u tom periodu.
Ne slažem se. Profesionalna valorizacija popularne kulture još uvijek pati od autoriteta drame, forme koja dobiva više legitimiteta od struke kao tzv. ozbiljniji žanr. Drama je stoga češće bila podatnija i oportunija forma za aproprijaciju individualističkim i metafizičkim, pa i opskurantističkim narativima koji brišu društvo, povijest i zabavu kao konstitutivne okvire spoznaje i iskustva života.
Format za listu je trajanje epizoda od 10 do 30 minuta, s idejom da se publika smije svake dvije do tri minute, što isključuje neke impozantne dramedije perioda kao što su Atlanta, BoJack Horseman, Succession i I May Destroy You. Izbor nije „konačan“, ali svaki pokušaj formiranja referentne liste unutar žanra morao bi uzeti u obzir sljedećih deset serija:
Jedna od prvih suvremenih telezivijskih komedija, u kojoj su postavljene tematske preokupacije cijele ere: opscena moć i komfor pobjednika kapitalizma, američki imperijalizam (konkretno, rat u Iraku), petnaest minuta slave, odnosno reality show kao implicitna normativna referenca stvarnom životu. Na razini forme, serija se služi ironičnom naracijom kako bi podcrtala glavni emocionalni motiv svakog od članova dinastije poslovnog carstva Bluth: potrebu da ih se prepozna, vidi, da ih netko gleda i prati.
Dok je Arrested Development pratio visoko društvo distanciranom naracijom, The Office (prvo u britanskoj, a potom i američkoj verziji) prepušta svojim akterima, predstavnicima_ama bezbrojnih radnika bullshit poslova, da sami sebi i svijetu objasne zašto rade stvari koje rade. Još jedan format preuzet iz reality showa, gdje se natjecatelji bore za naklonost publike, pokušavajući dati humaniji smisao kontekstu čiste borbe za zaradu odnosno preživljavanje, također je rezonirao s tada još novim iskustvom korištenja društvenih mreža. Serija je metaforom rada u uredu (naizgled transgeneracijski primjerenom za prikaz pokušaja dosezanja života srednje klase) anticipirala strategije samoprezentacije i samoobmane koje i danas koriste radnice i radnici ovisni o lajkovima i pratiteljima.
Vjerojatno najbolja američka humoristična serija svih vremena nepresušnu inspiraciju crpi iz posve iščašenog svjetonazora sitnog poduzetništva – svete krave modernog društva. Četvero suvlasnika i radnica lokalnog puba osjećaju jedino vlastiti apetit te klasni strah i anksioznost. Za razliku od Seinfelda, preteče serija sociopatije, It’s Always Sunny in Philadelphia duboko je, gotovo formulaično materijalistička u svojoj analizi. Tipovi depriviranog ponašanja u svakoj situaciji uvelike ovise o tome koliki udio u vlasništvu ugostiteljskog objekta ima pojedini lik i koju funkciju u održavanju poslovanja može ili mora preuzeti. Dakle, koliko se osjeća ugroženo i koliko misli da ima prostora za iživljavanje nad drugima. Ova formula ne samo da identificira izvor desnih ideologija, nego ih pokazuje kirurški precizno u svim specifičnim pojavnostima ili barem koliko ih se uspjelo obraditi u dosadašnjih četrnaest sezona.
Najkorektnija politička propaganda epohe prenamjenjuje metode iz Officea (samoobmanjujuće monologe namijenjene svijetu te samim radnicama i radnicima kako bi se mogli pogledati u ogledalo i sačuvati nešto dostojanstva) u platformu političkih aktera koji artikuliraju svoje vizije svijeta. Sukladno dominantnim shvaćanjima, sindikalni glasovi ne postoje, a libertarijanizam i srednji menadžment prikazani su i pretjerano empatično. No, suštinska poruka – postoji javno dobro i svi ovisimo jedni o drugima – vjerojatno je najbolje što je ovako eksplicitno politička mainstream serija mogla ponuditi u datim okolnostima.
Pop-kultura voli prikazivati svijet definiran osobnim ukusom i karakterom, lišen klase, rase i povijesti. Obrazovni sustav, karika u kapitalističkom lancu između „nevinog“ djetinjstva i sirove stvarnosti radnih odnosa, često je korišten imaginarij. Škole, veleučilišta i sveučilišta prikazuju se kao mjesta na kojima ljudi različitih profila stvaraju zajednice naizgled bez materijalne prinude. Community je preokupiran naracijom kao sredstvom kreiranja ove iluzije i naizmjence daje moć pripovijedanja te priče materijalističkom narcisu Jeffu i larpurlartističkom narcisu Abedu. U žanrovski kompetentnom i zaigranom preplitanju tih narativa daju se naslutiti metode očuvanja zajednice primjenjive i u okolnostima klasnih, rasnih, rodnih i generacijskih anksioznosti i konflikata.
Kao najbliži pandan Željku Malnaru u američkoj pop-kulturi, Eric Andre posvećuje svoj talk-show destrukciji, ili ogoljivanju samog formata: grozne fore, neprimjereno otkrivanje intime, prazne govorancije, konfuzna estetika, seks i nasilje. Ideja rada u popularnoj industriji tako se pankerski prokazuje kao hormonalno nedorastao i egzistencijalno prekaran košmar u kojem je ipak moguće izgraditi neki vlastiti svijet, koji liči na nešto proživljeno, pod uvjetom da se aktivno obezvrjeđuju konvencije i održava atmosfera autentičnog propitivanja samog sebe u razgovoru sa širim svijetom.
Nathan Fielder utjelovljuje marketinške stručnjake, vrijedne operativce suvremene kulturne i ekonomske hegemonije, pomažući poduzetnicima da optimiziraju poslovanje. Njegovi su savjeti loša komedija s obzirom da se svode na jeftine trikove koji ne bi preživjeli ikakav javni skrupul odnosno transparentnost, po čemu su slični većini poduzetničkih ideja. Njegova provedba tih savjeta spada u domenu vrhunskog kriminalnog epa, u kojem se borba za sitnu prednost u profitu ostvaruje nizom brižljivo razrađenih mehanizama prevare protiv kojih je jedina obrana vjera da nitko ne bi otišao tako daleko ili barem da bi netko reagirao i zaustavio takvo što. Njegov stil komunikacije s ljudima asocira na žanrovske konvencije prikaza „čudovišta“ u horor filmovima, a budući da je upućenost sudionika u prirodu emisije ambivalentna, čest je osjećaj gledanja snimke zločina. Njegovi emocionalni apeli prema publici, gdje u maniri dječjih crtića, motivacijskih citata i self-help klišeja pokušava konstituirati svoj unutarnji život, duboko guraju cijeli projekt u domenu treša. Ogledalo civilizacije.
Kao animirana serija, Rick and Morty može dočarati fantaziju moći življe i jasnije od igranih jer lakše trpi ekstravaganciju. Bogoliki status koji znanstvenici uživaju u geek kulturi utjelovljuje Rick Sanchez, lik koji je hakirao sve galaksije, vremenske linije, dimenzije i načine zabave. Rickovoj ispraznosti i dosadi u početku se pristupalo kroz kritiku njegove emocionalne inteligencije u kontekstu obiteljskog života i prijateljskih odnosa, dok kasnije sezone sve više otkrivaju srodnost Rickovog stava s kolonizatorskim praksama i sentimentima. Autorski razapeta između infantilnog libertarijanizma Justina Roilanda i komunitarijanizma kojem se priklanja Dan Harmon, Rick and Morty je platforma za sukob i ismijavanje ideja koje geek kultura spontano generira i shvaća smrtno ozbiljno.
Najzrelija autobiografska serija generacije prati svoj tandem autorica, talentiranih i zainteresiranih za umjetnost, društvene i humanističke znanosti, komediju i dobar život, dok navigiraju prekarnim radom, vezama, drogama i vlastitim prijateljstvom, a u zadnje dvije sezone analiziraju kaos koji su proživjele kako bi se posložile za daljnji razvoj. Kao autentični prikaz života za vrijeme i nakon identitetskog i psihodeličnog tripa, Broad City je mapa introspekcije koja zacrtava put i agendu sazrijevanja, neokaljana artificijelno dugim trajanjem i utoliko promašenim zapletima i idejama. Broad City traje koliko i ono što dokumentira, na autoricama i gledateljstvu je da osvijeste kako dalje i bolje.
Ono što je Rick and Morty za moć, Big Mouth je za seks. Animacija dopušta seriji da eksplicitno i prijemčivo pokazuje protkanost požude i pubertetskog formiranja identiteta sa širim društvenim dinamikama, od klimatskih promjena i društvenih mreža do vladajuće oligarhije koja komunicira sa svijetom putem komercijalnih, sponzoriranih sadržaja.
Tekst je nastao u okviru projekta „Slijepe pjege“ financiranog sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) za poticanje Komplementarnih djelatnosti u 2021. godini.
29. prosinca 2020.Ethos: kontradikcije turskog društva na Netflixu
Turska mini-serija Ethos redatelja Berkuna Oye, u produkciji Netflixa, doživjela je međunarodni uspjeh i pohvale kritike. Kroz osam nastavaka serija dramatski umješno gradi nekoliko isprepletenih životnih priča likova različitog socijalnog i kulturnog habitusa i klasnog statusa u suvremenom Istanbulu. Redatelj gotovo dokumentaristički portretira svoje likove i situira njihove odluke, uvjerenja i vrijednosti unutar šireg socioekonomskog i historijskog konteksta turskog društva, kritički se odnoseći prema nasljeđu Erdoğanovog „umjerenog“ islamizma, ali i traumama moderne Turske koje sežu nešto dalje u povijest.
31. prosinca 2018.Noć i magla: Bio/nekropolitika koncentracijskih logora i strategije njihova filmskog uprizorenja
Kolektivna sjećanja na traumatična iskustva holokausta nastavljaju, i više od 70 godina nakon oslobođenja zadnjih preživjelih zatvorenika_ica iz koncentracijskih logora, prizivati snažne emotivne reakcije i etičko-moralna propitivanja uloge pojedinca u modernom industrijskom dobu. No, istovremeno je ozbiljno zanemaren političko-ekonomski pristup koji bi nam pomogao shvatiti puni kontekst u kojemu nastaju genocidne politike, poput nacističkog projekta uoči i tijekom Drugog svjetskog rata. Koristeći primjere iz tzv. kinematografije holokausta autor teksta oživljava već djelomično zaboravljenu tezu prema kojoj holokaust nije tek neponovljiva anomalija, nego sasvim logična posljedica razvoja suvremenog kapitalističkog sustava.
23. studenoga 2021.Tko se zadnji smije – od Konga do Conga
Dok su kritičarski i auditorijumski reflektori upereni u Čin ubijanja, dokumentarni film Joshue Oppenheimera iz 2012. godine o genocidu nad indonežanskim komunistima, dotle je Čovjek koji se smije – Ispovijesti jednog ubojice, film istočnonjemačkih autora Gerharda Scheumanna i Waltera Heynowskog iz 1966. godine, ostao slijepa mrlja filmske kritike i recepcije. Ova odvažna reprezentacija političkog nasilja kroz priču nacističkog veterana Kongo-Müllera također ogoljuje brutalne masakre nad komunistima, posebice one koji su se odvijali pod njegovim rukovodstvom u Kongu. Budući da on o tome govori kao pripadajućem dijelu paketa europskih vrijednosti, NATO politika, pa čak i nastojanja Goethe Instituta, možda i nije čudno što je film ostao skrajnut unutar hladnoratovski magnetiziranog eurocentričnog okvira.
31. prosinca 2018.„Crveni i crni“ – filmska reprezentacija Labinske republike
Ustanak labinskih rudara i uspostava samoupravne Labinske republike 1921. godine u historijskom smislu predstavlja manifestaciju otpora stanovništva Labinštine talijanskoj fašističkoj vlasti i kapitalističkoj upravi rudnika u razdoblju jačanja radničkog pokreta nakon Oktobra, no u jugoslavenskom kontekstu ovaj je događaj s vremenom poprimio i snažan simbolički potencijal kao iskaz klasnog jedinstva radnika i radnica različitih nacionalnosti u odlučnoj borbi za socijalističku budućnost. Pročitajte osvrt Andreje Gregorine na film Crveni i crni (1985) Miroslava Mikuljana i Marije Peakić-Mikuljan, neuspjeli pokušaj umjetničko-političke aproprijacije jednog od najpoznatijih događaja revolucionarnog radničkog pokreta na ovim prostorima, u trenutku sve snažnije ekonomske i političke liberalizacije koja će u konačnici rezultirati raspadom Jugoslavije.
31. prosinca 2020.Kumek
Filmski redatelj i performer Dario Juričan imao je krajem prošle godine premijeru novog dugometražnog dokumentarnog filma Kumek, o gradonačelniku Zagreba Milanu Bandiću. Međutim, redatelj nije uspio kapitalizirati ozbiljni četverogodišnji istraživački novinarski rad i prevesti ga u ambiciozniju političku analizu, zadržavajući repetitivni narativ na razini esencijalističkog moralnog prokazivanja, površnih generalizacija uz izlete u urbani rasizam i prijezira prema narodu koji je i sam navodno sklon korupciji te biranju vlastodržaca po svojoj mjeri i kada idu protiv njegovih interesa.
31. prosinca 2018.Autonomija umjetnosti: slijepa pjega kulturnog samorazumijevanja
Područje kulture unutar lijevo-liberalnog političkog polja danas se primarno definira kao prostor umjetničke slobode i društvenog dijaloga, dok se od kulturnih radnika_ica, intenzivno izloženih prekarizaciji unutar proizvodnog procesa, očekuje neproblematiziranje kapitalističkih antagonizama. O uključenosti umjetničke proizvodnje i valorizacije u reprodukciju kapitalizma, institucionalizaciji estetičkog elitizma i transformativnim potencijalima političkog teatra, strukturnim uvjetovanostima umjetničkog djelovanja u socijalističkim zemljama, te društvenim snagama koje mogu stvoriti preduvjete za revolucionarni kulturni rad, razgovarali smo s Goranom Pavlićem, predavačem na Odsjeku za dramaturgiju Akademije dramskih umjetnosti u Zagrebu.
28. siječnja 2016.Kuća gospodina Mayera: O antisindikalnom rođenju nagrade Oscar
Povijest Akademije filmskih umjetnosti i znanosti, institucije koja dodjeljuje filmsku nagradu Oscar, započinje u kasnim dvadesetima - špurijusom direktora podružnice Metro-Goldwyn-Mayer-a o nužnosti sprečavanja sindikalnog organiziranja koje je u filmskoj industriji do 1926. godine već zahvatilo sektor scenskih radnika: "Novac je pristizao iz banaka na Istoku. Njime se izgradilo filmske studije i potpisalo ugovore s talentima. Kada su filmovi bili dovršeni, prihodi i profiti pripadali su studiju. No zamislite što bi se dogodilo kada bi se kopilad organizirala, predvođena onim ušljivim scenaristima. Gospodin Mayer nije volio o tome misliti, no što ako zatraže mirovine, zdravstvene beneficije i tantijeme, ili udio u profitima?"
27. rujna 2020.Beyoncéin Black Is King i zamke afričke svijesti
Filmski i ideološki pastiš Black is King, pod redateljskom palicom Beyoncé i još petero suredatelja_ica (Emmanuel Adjei, Ibra Ake, Blitz Bazawule, Jenn Nkiru i Kwasi Fordjour) izlazi nakon višemjesečnih ustanaka Crnih ljudi diljem Amerike, potaknutih umorstvom Georgea Floyda, a na pozadini godina kontinuirane strukturne rasne opresije, diskriminacije i policijskog nasilja. Međutim, iako adresira općepoznate kolonijalističke trope, film glorificira privatnu akumulaciju, zazivajući panafričko jedinstvo utemeljeno na sentimentalizaciji aristokratskih i oligarhijskih impulsa. Umjesto poticaja izgradnji transnacionalne solidarnosti između Crnih populacija u SAD-u i Africi na temelju prepoznavanja zajedničkih uvjeta izvlaštenja, Black is King je još jedan proizvod koji zakriva stvarnost klasnih odnosa.
25. listopada 2020.Društvena temporalnost estetskih formi
O simboličkim, ideološkim i klasnim dimenzijama arhitekture odnosno razlikama između suvremenih tendencija gradnje i dizajna te brutalističkih građevina iz ere socijalne države, kao i produkcijskim te konzumacijskim modelima popularne kulture i drugih kulturno-umjetničkih praksi razgovarali smo s teoretičarem i urednikom kulturne rubrike britanskog časopisa Tribune Owenom Hatherleyjem.
29. studenoga 2020.Društvena zabluda
Netflixov dokumentarac The Social Dilemma, koji je gotovo odmah po objavljivanju u rujnu 2020. zauzeo mjesto među deset najgledanijih sadržaja, kao glavnu premisu nudi tehnologiju kao prijetnju društvu. Ipak, reduciranjem uzroka društvenih i ekonomskih problema na društvene mreže, odnosno tehnologiju, iz fokusa se gubi povijesnodruštveni kontekst koji im pogoduje.
31. prosinca 2018.Fahrenheit 11/9 pita: gdje je pošlo po krivu?!
Pročitajte prijevod kratke recenzije Jareda Balla koji smatra da novi dokumentarac Michaela Moorea (dvostruko deriviranog naziva Fahrenheit 11/9) možda naizgled obrađuje iduće poglavlje u njegovu tematu o degradaciji američkog političkog sustava, ali je analitički jednako podkapacitiran kao i prethodni mu filmovi. Bezidejnost Mooreove kritike, da parafraziramo Balla, počinje i završava nedostatkom afirmativnih lijevih ideja koje bi kvalitetniji redatelj lako mogao pronaći kada bi svoju vjeru prestao polagati u nove kadrove sasvim trule političke stranke.
16. prosinca 2018.O kulturnom radu, njegovom globalnom karakteru i lokalnom aspektu
Kako stoji u Strateškom planu Ministarstva Kulture RH za 2019-2021, država trenutno subvencionira socijalne doprinose za 9,58 posto samostalnih umjetnika_ca, odnosno samo 1349 osoba. Nadalje, plan je ne povećavati broj samostalnih umjetnika_ca, te ih definirati kao one „koji su ostvarili izniman doprinos hrvatskoj kulturi i umjetnosti“. Što sa svima ostalima koji djeluju u iznimno prekariziranom sektoru kulture? O strukturnim preprekama koje onemogućavaju nadilaženje individualizacije i atomiziranosti kulturnog radništva pročitajte u tekstu Maria Kikaša.
30. rujna 2016.O klasnoj strukturi kulturne proizvodnje
Propast realnih socijalizama uz prateću devastaciju socijalne države odrazila se i na kulturni život društva. Prije svega, napušteno je shvaćanje kulture kao cjelokupnog načina djelovanja u prilog razumijevanju kulture kao umjetničkog stvaralaštva. Uslijedila je njena transformacija u ekonomsku aktivnost povezanu s različitim granama privrede, čime je promijenjena i njezina uloga u društvenoj reprodukciji. S Vesnom Vuković iz BLOK-a razgovarali smo o refleksijama navedenih transformacija na kulturno polje, kulturnu i umjetničku djelatnost te na položaj radnika/ca u kulturi, kao i o mogućim lijevim strategijama unutar ovog sektora.
31. prosinca 2018.O mizoginiji, mizandriji, pornografiji i drugim kapitalističkim demonima
Redatelj Bruce LaBruce koji se često predstavlja kao kvir alternativa srednjostrujaškoj pornografskoj industriji, u svojem se posljednjem filmu paradigmatski i sam okreće mejnstrimiziranju porno-hetero-normativnosti uz ozbiljnu dozu lezbofobije i transfobije. Predstavljajući pornografiju radikalnom i subverzivnom posve zanemaruje njezino uklapanje u kapitalističke odnose proizvodnje, kao i vlastitu konverziju od avangardnog, ljevici sklonog autora, do liberalnog redatelja gej pornografije. Donosimo vam kritički osvrt Dušana Maljkovića na film „Mizandristkinje“.
30. lipnja 2019.O povijesnoj genezi autorskih prava
Naturalizacija legalističkog pristupa pitanju autorstva, koja u javnom diskursu i danas hrani mit o umjetniku kao geniju, počiva na marginalizaciji historijata konceptualnih prijepora i društveno-političkih borbi koje su još u 18. stoljeću oblikovale i iznjedrile institut autora i autorskih prava.
20. prosinca 2020.Proizvodni kapaciteti filmske iluzije
Proizvodnja i razvoj eksperimentalnih filmova dugo su se odvijali na marginama, često se u lokalnom i regionalnom kontekstu vezujući uz kino klubove. Eksperimentalni film otvarao je prostor perspektivama i glasovima koji su se rijetko mogli čuti u profesionalnom filmu, a njegova se političnost u dobroj mjeri artikulirala kroz okrenutost kritičkom sagledavanju same filmske forme i njezine smještenosti u proizvodnim strukturama. Međutim, iako dobar dio današnje filmske proizvodnje okupljene oko filmskih festivala i galerijsko-muzejskih prostora poseže za estetikom eksperimentalnog filma, imitirajući njegovu „prljavu sliku“, zanemaruje se sijaset proizvodnih i distribucijskih uvjeta koji su u nju upisani.
22. studenoga 2020.Radne žene traže svoj glas
Borba oko Amandmana o jednakim pravima, koja se sedamdesetih godina prošloga stoljeća u SAD-u vodila između antifeminističkih konzervativki predvođenih Phyllis Schlafly i feministkinja kao što su Gloria Steinem, Betty Friedan, Shirley Chisholm i Bella Abzug, nedavno prikazana u miniseriji Mrs. America, zakriva val sindikalnog organiziranja radnih žena koje su istovremeno izvojevale niz pobjeda nad korporacijama – tematiku kojom se bavi dokumentarni film 9do5: Priča o jednom pokretu. U vrijeme novog vala organiziranja, ovi zanemareni narativi nisu samo od inspirativne, već i strateške važnosti.
30. rujna 2021.Skidanje slojeva
"Iako termin „istraga“ možda evocira prizor detektiva, istraživačka estetika kao praksa pokazuje bliže afinitete prema kritičkoj teoriji nego prema policiji. Navođenjem pokušaja „skidanja slojeva“ realnosti kako bi se razotkrila istina, istraživačka estetika razlikuje se od formalnih pravnih procesa koji pri ustanovljavanju odgovornosti prihvaćaju tek najužu koncepciju kauzalnosti."
6. rujna 2020.Znati što je ispravno, a činiti suprotno: Asistentica i rad
Prateći jedan dan u životu asistentice neimenovanog holivudskog producenta, film Asistentica iz 2019., redateljice/scenaristice Kitty Green, na valu #metoo pokreta precizno ocrtava konture nevidljivih strukturnih preduvjeta rodno uvjetovanog nasilja, upisanih u samu narav radnih odnosa u kapitalizmu, koji omogućavaju šefove poput Harveyja Weinsteina. Film također ukazuje na sistemsku dimenziju suučesništva radnica i radnika u prešutnom perpetuiranju nasilja.
3. studenoga 2015.Razgovor o filmu “Residenzpflicht”
Pogledajte snimku razgovora s Denise Garcia Bergt, održanog u Goethe-Institutu 12. svibnja 2014. godine u sklopu programa "Europa za svakoga: premostimo jaz" Subversive foruma 7. Subversive festivala, kojeg su zajedno s festivalom organizirali Heinrich Böll Stiftung i Green European Foundation. Razgovor s autoricom filma "Residenzpflicht", koji propituje europske migracijske politike, vodila je Julija Kranjec iz Centra za mirovne studije.
10. prosinca 2018.Do zadnje kapi: tajni rat za vodu u Europi
Nakon hrvatske premijere dokumentarca Up to the Last Drop: The Secret Water War in Europe (2017, r: Yorgos Avgeropoulos) na ovogodišnjoj Zelenoj akademiji u Komiži, o filmu i specifičnostima borbe protiv privatizacije vodnih resursa i infrastrukture u Europi, ali i globalno, te različitim institucionalnim aranžmanima demokratskog, ekološkog upravljanja vodom kao javnim dobrom i ljudskim pravom, govorio je sindikalist Pablo Sanchez Centellas iz European Water Movementa, koji u toj borbi okuplja sindikate, udruge civilnog društva, društvene pokrete i ekološke udruge. Snimke s proteklih izdanja Zelene akademije potražite na plejlisti.
31. siječnja 2021.Je li vrijeme za klasni coming out? Rasprava o knjizi Povratak u Reims
Promišljanje spona klase i identiteta, osobito gej identiteta, jedna je od ključnih tema knjige Povratak u Reims. Didier Eribon pokazuje kako se u političkoj kulturi radničke klase u Francuskoj dogodio značajan pomak: ranije je glasanje za Komunističku partiju bilo od presudne važnosti za prepoznavanje radničkog identiteta, a glasači ljevice su se time ponosili, dok radnici_e nekoliko desetljeća unazad sve više glasaju za krajnju desnicu i toga se srame. Mlađe generacije, koje pak glasaju za desnicu, čine to ponosno, jer nisu odrastale u miljeu snažne ljevice s kojom bi se mogli identificirati. Sram i ponos figuriraju kao potencijalne transformativne strategije koje se mogu politizirati. U današnjem Macronovom ambijentu brutalnog državnog i policijskog nasilja te kontekstu u kojem je klasa izbrisana kao politički koncept, ljevica bi morala redefinirati klasu kako bi njome obuhvatila i one koji su inferiorizirani na osnovu različitih identiteta. Umjesto demoniziranja ili heroiziranja radništva, jedan od orijentira u izgradnji novih pokreta mogao bi proizlaziti iz Sartreove primjedbe o tome kako nitko tko ulazi u pokret nije isti na početku i kraju, jer ga iskustvo solidarnosti mijenja. Pogledajte snimku razgovora održanog u sklopu 12. Subversive festivala, a snimke s proteklih festivala potražite na plejlisti.